Kroppsvekttrening med fokus på overkropp

Nå på sommeren prøver jeg å trene mest mulig utendørs fordi det gir meg så mye ekstra overskudd og energi, i tillegg til vitamin D og frisk luft.

Du trenger ikke mye utstyr for å få en effektiv og tung økt hvor du kjenner at musklene jobber. Og både hode og kropp har som oftest bare godt av litt variasjon hvis du er mest vant til å trene med vekter og i apparater.

Nylig gjorde jeg en kroppsvektøkt med fokus på overkropp hvor du får trent både bryst, rygg, skuldre og kjerne.

Dette er øvelsene jeg gjorde:
Eksplosive pushups
Chins/kroppshev
Smale pushups
Roing
Klatreplanke
Dips
Sideplanke

Alle øvelsene kan enkelt gjøres både tyngre og lettere. Pushups blir tyngre jo lenger ned mot bakken du plasserer kroppen, og enklere hvis du står mer oppreist. Chins kan gjøres med strikk eller du kan gjøre liggende roing, og roing kan gjøres enklere og tyngre avhengig av hvor du plasserer føttene. Klatreplanke og sideplanke blir lettere hvis du står mot en forhøyning fremfor nede på bakkeplan. Dips kan gjøres enklere ved å bøye knærne og ha føttene nærmere kroppen.

Se film her: