Introduksjon: Henrik Flo Larsen (25)

Henrik2
Samboeren ga Henrik dyttet han trengte

Denne høsten er politibetjent Henrik Flo Larsen (25) fra Oslo klar for å stille i Norway Open i Fredrikstad som arrangeres 19.-20. september og NM i Oslo som arrangeres 25.-27. september. Det er også mulig at Henrik skal delta i åpent svensk mesterskap i løpet av høsten. Han representerer Team Toppform og stiller i grenen Athletic Fitness.
Henrik gir samboeren Camilla æren for at han prøvde seg på scenen i første omgang. I vår var Henrik med i Sandefjord Open og Oslo Grand prix, der han havnet på 3.plass i begge
konkurransene.
– Jeg har trent mye de siste årene og jeg har også vært tilskuer ved flere kroppsbyggerstevner. Tanken om å stille i Athletic fitness har vært der i de siste to-tre årene, og jeg har fått mange tilbakemeldinger om at jeg burde stille. Men det var samboeren min, Camilla, som ga meg det siste dyttet til å møte opp på Team Toppform i vår, forteller 25-åringen.
– Valget av team var lett for min del, da min samboer Camilla allerede var tilknyttet klubben, samt at jeg hadde hørt mye godt om teamet. Samlinger er virkelig en «motivasjonsbooster» frem mot konkurransene.

Vil bli bedre på roing

Henrik er 182 centimeter høy og nåværende vekt er cirka 85 kilo. 25-åringen har som mål å ligge på cirka 77 kilo på konkurransedagen. Politimannen forteller at han har trent i 7-8 år, men at han i de siste årene har blitt mer strukturert i treningen.
– Grunnlaget for konkurransen er opparbeidet i løpet av årene jeg har trent. Jeg har derimot fokusert på momentene jeg kan bli bedre i på kort tid, som romaskinen.
Selv føler Henrik at det er romaskinen som er hans svakeste punkt når det gjelder å konkurrere i Athletic fitness, men han er fornøyd med å slippe grytidlige morgener for å gjøre kardio.
– Nå trener jeg etter eget program, men må trappe opp treningen på romaskinen fremover. Athletic fitness-utøveren er mest fornøyd med armene sine.
– Det er litt ironisk, da jeg trener svært lite overarmer i forhold til resten av kroppen, men jeg har vel vært heldig med genene i overarmene.

Henrik3

Egen matplan

Henrik starter med konkurransediett i begynnelsen av august. Dietten, som styres av coach Kenneth Foss i Team Toppform, ligger på cirka 2600 kcal der rundt 50 prosent av energien kommer fra proteiner.
– Jeg har fått en matplan, men har mye frihet innenfor hvilke råvarer jeg velger å bruke. Med god kreativitet og tid til å lage mat kan jeg spise veldig variert, forklarer han.
– På en normal treningsdag tar jeg 17-18 chins, men når kroppsvekta blir lettere blir det nok flere. Persen min er på 24 chins. Likevel jeg ser frem til tiden etter konkurransene, med mer overskudd og energi!

Henrik

Tips til andre som vurderer fitness

Hvorfor tror du fitnesskonkurranser har blitt så enormt populært de siste årene?
– Jeg tror kroppsbyggergrenene som bikini fitness og men`s physique trekker mange inn i kroppsbyggerstevner. Disse to grenene har jo flest deltakere på de kommende stevnene også. Terskelen for å se og delta på kroppsbyggerstevner har vel blitt lavere de siste årene, hva det skyldes skal jeg ikke spekulere i.
Samtidig påpeker Henrik at det er viktig å følge de drømmene og målene man har, uavhengig av hva andre mennesker rundt deg måtte mene.
– Det er viktig er at man får større toleranse for at mennesker har forskjellige interesser. Er du interessert i å stille i en fitnesskonkurranse så er mitt råd å møte opp på informasjonskveld til den klubben du ønsker å representere, tipser han.
– Møt opp uansett om du er fornøyd med formen eller ei, det er ikke formen der og da som gjelder, men hvordan den er på konurransedagen.

Alle foto: Jørgen Orlin

Kommentarer

kommentarer