Intervju med styrkeløfter Julie

40 år gamle Julie Dahle-Eliassen fra Sandvika tok nettopp norgesmestertittelen i benkpress. Til vanlig jobber hun som spesialsykepleier til barn og jobber med kritisk syke premature og nyfødte på nyfødt intensiv på Ullevål sykehus.

Som hennes yngste sønn sier; «Du er verdensmester om dagen og redder babyliv om natten!».

Julie konkurrerer i utstyrsfritt styrkeløft, og har konkurrert i både -57 og -63 kg-klassene. Nylig ble hun norgesmester i benkpress og beste kvinnelige løfter på poeng, uansett vektklasse. Det siste store stevnet var VM i Canada der hun fikk gull i knebøy, sølv i benkpress og sølv sammenlagt. Der fikk hun også med seg norgesrekord sammenlagt og europarekord i knebøy. Tidligere i år ble hun norgesmester i styrkeløft i veteranklassen, og alle løftene hun gjorde i benkpress var norgesrekorder.

– Dette året har vært et fint styrkeløftår, sier Julie.

– Mine beste løft på konkurranse er 97,5 kg i benkpress, 140 kg i knebøy og 140 kg i markløft. Selv om det ikke er det meste jeg har løftet i markløft så var det løftet så tungt og kvalmt. Det er noe av det verste og beste jeg har vært med på!

Fortell litt om deg selv?
– Jeg er en blid, spøkefull og utadvendt person, og er så heldig at jeg har tre barn på 12, 10 og 7 år, som er verdens kuleste lille gjeng. Jeg trives veldig godt på jobben min på nyfødt intensiv. Der jobber jeg for det meste nattevakter med et faglig spennende felt. I tillegg har vi et utrolig godt miljø på jobb! Nattevakter er ikke ideelt for restitusjon, men det er måten jeg får hverdagen til å gå rundt med barn og trening. Trening tar mye tid, men det er fordi det er min sosiale arena i samme slengen. Jeg trener på CrossFit Sandvika, og miljøet der er fantastisk. Jeg er nå i Askim Styrkeløftklubb, og stortrives der – det er en fin gjeng med dyktige utøvere, og skjønne folk!

Hvordan ser kostholdet ditt ut? Og bruker du noen kosttilskudd?
– Kostholdet mitt er ganske bra, jeg fokuserer aller mest på å få i meg nok protein. Resten blir litt det som frister meg den dagen. Det beste jeg vet er pannekaker med nugatti til frokost! Jeg bruker ingen kosttilskudd. Jeg har kreatin og omega-3-fettsyrer på benken, men er altfor dårlig til å huske på å ta det.

Hvordan kom du inn på å konkurrere i styrkeløft?
– Jeg begynte å trene etter å ha fått tre barn på knappe fem år. Det var veldig motiverende at fremgangen var så målbar, og at det viste seg at jeg var egentlig var litt sterk. Jeg deltok på mitt første stevne ett års tid etter jeg børstet støv av treningsklærne. Og det ga mersmak!

Hva er din beste øvelse?
Min favorittøvelse har vært knebøy, men nå har min «hatøvelse» benkpress tatt over som favoritt. Det er favoritten fordi jeg slitt med å få den til i lang, lang tid!

Hva er målet med styrkeløftingen?
Jeg håper å få være med å konkurrere i mange år fremover. Dette er en idrett for alle aldre, og jeg koser meg på tur, og på stevner i klubben. Når det gjelder konkrete mål, så har jeg ingen spikret nå. Jeg håper å øke totalen min jevnt og trutt, og at jeg får til å være med på de internasjonale stevnene jeg har planlagt for 2019. Jeg har de siste månedene ikke trent bøy og mark på grunn av en stressfraktur i korsryggen, og nå skal jeg forsøke øvelsene igjen. Jeg krysser fingrene for at hvilen har gjort susen.

Hva er det som motiverer deg?
– Treningen sammen med vennene mine er mitt fristed. Vi kan snakke om alt, deler fremgang og motgang. Jeg synes det er utrolig godt å være sliten etter trening, og kjenne på mestringsfølelse. Det gir motivasjon i massevis. Det er utrolig gøy å føle på det å være en god rollemodell for barna. At de kommer til mamma og spør om hjelp om det er noe tungt som skal flyttes for eksempel.

Vi ønsker Julie lykke til videre med satsningen!

Du kan følge Julie på Instagram: @juliemdahle

Kommentarer

kommentarer