Intervju med MMA-utøver Gard Olve Sagen

30 år gamle Gard Olve fra Trondheim jobber som lærer på dagtid og sloss i bur på kvelden.

MMA-utøveren fikk sølv i VM for amatører i 2014, og i etterkant har han blitt profesjonell atlet. Så langt er hans Pro MMA record 1-1. I tillegg til å være en fremgangsrik fighter er han allsidig og har blant annet løftet 200 kg i knebøy, 306 kg i Yoke og har tatt 1000 burpees på en time og 50 minutter.

Fortell litt om deg selv?

– Jeg er lektor med opprykk og jobber som kontaktlærer ved Gimse ungdomsskole, og er en av de få aktive proffe MMA-fighterene nord for Dovre. I min proffkarriere har jeg en seier og ett tap. Kollegaene mine kaller med for Dr. Jekyll og Mr. Hyde fordi jeg har to veldig forskjellige sider. Lærerjobben er viktig for meg, og jeg brenner for å ta vare på elevene mine gjennom å gi dem et godt verdisyn og god opplæring. I tillegg vil jeg være et forbilde for dem på flere måter. På den andre siden er jeg svært hardtarbeidende, pusher grenser og gir alt for å forbedre meg selv som kampsportutøver.

Hva er egentlig forskjellen på å være proff og amatør innen MMA?

– Forskjellen ligger i tillatte teknikker. I amatør er det ikke tillatt med knær til hode, albuer og enkelte typer fotlåser, og utøverne har leggskinner og tykkere hansker. I proff-MMA er alle disse teknikkene tillatt og det er alltid tre runder av fem minutters lengre i matchene. Dessuten møter man andre motstandere som amatør og som proff.

Hva er egentlig MMA?

– Kort sagt så står MMA for Mixed Martial Arts og er en blanding av de fleste typer kampsporter, med den ideen om å lage den ultimate kampsporten. Her finner vi blant annet innslag av bryting, muay thai, brasiliansk jiu-jitsu, boksing og kickboksing.

Hvordan trener du nå for tiden?

– Akkurat nå ligger jeg på mellom 12 og 14 treningstimer i uken, hvor mesteparten er MMA-relatert. Jeg gikk kamp tredje desember i fjor, og nå jobber jeg med å videreutvikle meg innen grappling, striking og wrestling. I tillegg til dette trener jeg styrketrening. Jeg trener ikke spesifikk kondisjonstrening akkurat nå fordi jeg får mye gjennom all MMA-treningen. Ved oppkjøring derimot fokuserer jeg mer på kondisjon.

Hvordan spiser en proff MMA-utøver?

– Fordi jeg har mye trening på høy intensitet så har jeg fordelt makronæringsstoffene slik at jeg spiser 45 % av energiinntaket fra karbohydrater, 30 % fra fett og 25 % fra proteinkilder. Jeg spiser mye mat for å unngå å gå ned i vekt.

Bruker du noen kosttilskudd?

– Jeg tar vitaminer, fettsyrer, ZMA, magnesium og koffein i forbindelse med trening.

Hva er målet ditt med treningen?

– Det er å bli en utrolig dyktig kampsportutøver som motiverer andre og som folk vil huske. De meldingene som varmer mest er de som følger meg og som opplever at jeg inspirerer dem til å pushe seg selv. Dette betyr mye og gjør at jeg alltid vil jobbe mot å bli best.

Hva er det som motiverer deg?

– Jeg henter som sagt mye inspirasjon fra å vite at jeg inspirerer andre, men det er også en indre flamme som brenner. Uten denne hadde jeg ikke giddet å stå opp klokken 05.00 om morgenen for å dra på trening før jobb. Det er vel et indre ønske om å være best, å være noe mer enn gjennomsnittet. Det engelske ordet mediocre smaker ikke godt i min munn. Legend derimot…

Gard vil også benytte muligheten til å hilse til flere som bidrar til at MMA-utøveren kan drive med det han gjør:

– Jeg vil takke alle brødrene mine på MMA Trondheim, there is no I in team, og dette gjelder også individuelle idretter. Uten dere hadde jeg ikke kunne blitt bedre selv! Stor takk til mine sponsorer; Legacy Gym som har det beste treningssenteret for eliteutøvere i Trondheim, Anthrax Machines og Fight Back Design for Walk Out kit og t-skjorter, samt Fighter Sport AS for at jeg får alt jeg trenger av utstyr.

Følg Gard Olve på Instagram: @Gardragnarok

Foto: MMA Viking/Jesper S. Baek

Kommentarer

kommentarer