Intervju med Aslaug Lia Pettersen

Aslaug Lia Pettersen eier og driver Atletix treningssenter i Risør og Vegårshei. Senteret driver hun sammen med Jørn Pettersen. 40-åringen har utdannelse innen reiseliv og turisme, treningsveiledning, ernæring, yoga, coaching og er personlig trener.

Aslaug er en allsidig atlet og har blant annet en lang merittliste innen fitness.

Meritter:
1.plass Damer åpen klasse NM innendørs roing (2000 meter) 2015
2.plass Damer åpen klasser NM innedørs roing (500 meter) 2015
3.plass Oslo Grand, Athletic Fitness Prix 2015
2.plass EM, Athletic Fitness 2013
2.plass Oslo Grand Prix, Athletic Fitness 2013
2.plass Fredrikstad Open, Athletic Fitness 2013
1.plass Damer, NM i innendørs roing (2000meter) 2013
2.plass: World Cup, Athletic Fitness 2011
3.plass: NM, Classic Bodybuilding 2011
2.plass: Stavanger Open, Classic Bodybuilding 2011
2.plass: Nordisk Mesterskap, Athletic Fitness, 2008
1.plass: NM, Athletic Fitness, 2008
1.plass: Nordisk Mesterskap, Athletic Fitness, 2007
1.plass: NM, Athletic Fitness, 2007
2.plass: Athletic Fitness, Oslo Grand Prix, 2007
1.plass: Fitness Fysikk Sandefjord Open, 2007
2.plass: NM Innendørs Roing 500m Elite, 2006
3.plass: B&K Sandefjord Grand Prix: Fitness Fysikk, 2004
3.plass: Bodyfitness Västerås, 2003
1.plass: B&K Oslo Open Fitness med friprogram, 2003
2.plass: B&K Oslo Open Body Fitness, 2003
2.plass: Sandefjord Fitness Fysikk, 2003
3.plass: NM Athletic Fitness, 2002
2.plass: Athletic Fitness Oslo Grand Prix, 2000

Aslaug – kan du ikke fortelle litt om deg selv?
– Jeg søker sannhet, det ekte og ærlige, og bryr meg om meg selv og andre. Jeg er stort sett glad, nysgjerrig og koser meg mye. Selv om jeg jeg liker å utfordre meg selv og lære nye ting så passer jeg på at jeg ikke presser meg selv for hardt fordi jeg da mister gnisten og kan bli engstelig. De siste årene har jeg blitt bevisst på å holde en balanse med trening, lesing og familien, fordi jeg tenker mye og kan fort bli stresset. Jeg elsker å trene styrke, og jeg rir en gang i uken sammen med datteren min, liker å løpe og gå i fjellet og være i naturen. Jeg engasjerer meg fort i saker relatert til kosthold, og fysisk og mental helse og utvikling. For å ta avgjørelser som jeg er komfortabel med så leser jeg meg opp på alt jeg er nysgjerrig på.

Hvordan trener du for tiden?
Mandag:
styrketrening for bein, rygg og biceps.
Tirsdag: styrketrening for bryst, skuldre, triceps og mage.
Onsdag: yoga før frokost, løping etter frokost og ridning på kvelden.
Torsdag: styrketrening for ben, rygg og biceps.
Fredag: styrketrening for bryst, skuldre, triceps og mage.
Lørdag: yoga før frokost, romaskin eller løping etter frokost, aktivitet med familien på dagen.
Søndag: yoga før frokost, romaskin eller løping etter frokost, eller bare aktivitet med familien.

– Styrkeøktene varer i litt over en time. Kondisjonsøktene varer i 35-45 minutter og består av ulike intervaller, litt avhengig av hva jeg føler for. Jeg trener styrketrening med frivekter, apparater, TRX, kettlebells, kroppsvekt, tungt med få repetisjoner og intensivt med mange repetisjoner, godt fordelt i et nøye planlagt program slik at jeg vet at jeg tåler det.

Hvordan ser kostholdet ditt ut?
– Jeg synes at jeg har et godt kosthold og kjenner at jeg fungerer bra med det, og stortrives. Maten jeg spiser er helt vanlig mat som frukt, bær, grønnsaker, poteter, ris, havregryn, 4-korn, knekkebrød og rundstykker laget av egg, havregryn og cottage cheese. Jeg bruker smør til steking, og spiser også kjøtt, fisk, kylling, nøtter, erter, bønner, egg, melk, kesam, yoghurt naturell, cottage cheese, ost, olivenolje og rapsolje. Og litt mørk sjokolade uten sukker. Ukedagene er ganske like hverandre når det kommer til hva jeg spiser, men måltidene varierer i løpet av dagen. I helgene og på fridager lager vi gjerne mat som tar litt lengre tid, og for eksempel kaker uten sukker og hvetemel, grøt, vafler og pannekaker.

En typisk matdag for Aslaug:

Før frokost: proteinshake og kaffe mens jeg leser eller skriver.
Frokost: yoghurt naturell med frukt og bær, nøtter og litt 4-korn og kokt egg.
Niste: salat med kylling, ris, litt olivenolje og nøtter.
Niste: cottage cheese, knekkebrød, mandler, frukt og bær og melk til.
Middag: kjøtt eller fisk, potet, grønnsaker, litt olje eller en god hjemmelaget saus.
Etter trening: proteinshake og riskaker med banan.
Kveldsmat: havregryn, melk, frukt og bær.
Rett før leggetid: melk med litt proteinpulver, et par gulrøtter.

– Hvis jeg er sulten i løpet av dagen fyller jeg på med frukt og nøtter, men jeg forsøker stort sett å spise nok til hvert måltid slik at jeg ikke småspiser mellom måltidene. Det går 2-3 timer mellom hvert måltid. Jeg trives best med å spise ofte og lite. Spiser jeg et stort måltid så jeg blir stappmett så blir jeg slapp og gidder nesten ingenting. Jeg er kvikkere når jeg spiser passelige mengder ganske ofte, forteller den spreke 40-åringen.

Aslaug sier også at hun tar tilskudd av vitamin D og Omega 3, og litt kombucha shot (probiotisk urtete) på trening.

– Etter trening bruker jeg proteinshake sammen med noen kilder fra karbohydrater. Det blir også en shake til kaffen om morgenen, så kan jeg vente litt med å lage og spise frokost.

Hva er målet ditt med treningen?
Da jeg drev med athletic fitness var treningen planlagt til punkt og prikke. Nå planlegger jeg egentlig bare treningen rundt ting jeg liker å gjøre, og som jeg har lyst til å bli bedre på. Jeg ser nå at jeg ikke er noen racer på å løpe fort, og vil prøve å få det til bedre, så der har jeg en utfordring i å lære meg teknikken. Det er gøy å øve på, og deretter se hva jeg får til. For meg er det å løpe på framfoten godt for knærne mine, og det blir lettere å løpe nå når jeg har kommet over nybegynnerfasen der leggene var veldig slitne og stive. Jeg elsker å trene et eller annet hver eneste dag, kjenne at kroppen jobber og at jeg må fokusere og presse meg fysisk og mentalt. Men maks en til halvannen time, og det kommer jeg til å fortsette med. Jeg ønsker å beholde den gode følelsen, styrken, overskuddet og å ha en kropp som jeg trives i og som fungerer til det meste. Det er målet mitt fremover.

Hva er dine beste prestasjoner på trening eller i konkurranse?
Jeg har tatt 20 chins og 40 dips i konkurranse. Min beste tid på 2000 meter på romaskin er 7.28.2.

Hva motiverer deg?
Det er følelsen av at det er så herlig og godt å trene, og det føles supert etterpå. Det er gøy å kjenne på og vite at jeg er sterk. Det som motiverer meg til livet generelt er å utvikle meg, lære, oppleve og å være en god mamma.

Aslaug om fitness, kosthold og planlegging for måloppnåelse:
– Jeg konkurrerte i fitness i 15 år og det ble derfor mange deffer med strenge matplaner for å gå ned i en usunt lav fettprosent, og opp igjen i fettprosent på en god måte. Hver gang lærte jeg noe, både om kroppens respons på maten og om min psyke. For hver runde ble diettene mine mindre ensformige, og bedre for kropp og hode. Etter hvert ble jeg veldig glad i sunn mat fordi jeg kjente hvor godt det gjorde, sammenlignet med snop og ferdigmat. Det sunne gjorde vidunder for kropp og hode. Jeg tror det gjorde at jeg avvente meg fra usunn mat sakte, men sikkert. Etter hvert smakte ikke godteri og junk food godt lenger, slik det gjorde før. Min smaksoppfatning forandret seg.

– Siden jeg startet med fitness så lot jeg ingen andre bestemme hva jeg skulle eller ikke skulle, jeg visste hvorfor jeg valgte som jeg gjorde i de fleste situasjoner. Jeg tror det er viktig med kunnskap, og vet du ikke så søk svar. Les og finn ut av det du lurer på. Les og lytt til kilder for og imot, og gjør deg opp din mening som du kjenner er god for deg. Ta eierskap over avgjørelsen. Lag deg planer som tar deg nærmere målene dine, små steg av gangen. Aksepter at framgangen stopper opp av og til, men vurder å gjøre endringer hvis du blir dårligere. Ikke endre på noe som fungerer og som du trives med. Sammenlign dine prestasjoner kun med dine egne, og når du har klart en ny ting kan du ta steget videre. Det er viktig å ta det steget når du kjenner at det er kjedelig å være der du har kommet. Noen ganger trenger du å stå stille litt og nyte det platået, det er helt greit. Når tiden er inne til å gå videre så vil du vite det, og da er du toppmotivert. Vær din egen gode venn og støttespiller, ærlig og god med deg selv. Du hjelper deg selv. Det er gull, og det er du verdt.

– Hvis du vil ta sunnere grep så synes jeg at du skal være litt streng med deg selv og lage en plan med sunn mat i ukedagene, og ellers tillate deg litt av det du savner i helgene. Hvis du presser deg til å kutte ut alt det du synes er godt med en gang, så kan det hende at du kommer til å slite med negative tanker og stress i kropp og hode, og etter hvert sprekke og føle at du har gitt opp og aldri vil klare det. Når du vil klare en ny ting så kan du ikke prøve på det vanskeligste med en gang. Du må gi deg selv tid og ta små steg som du mestrer og trives med.

Kommentarer

kommentarer