Hvorfor personlig trening?

Det er et spørsmål jeg ofte får som personlig trener. Hva er det man oppnår med en PT som man ikke kan oppnå selv?

Det har jeg faktisk mange svar på, men her er det jeg mener er tre av de viktigste grunnene til at personlig trening er lurt.

1) Du får kontinuitet i treningen din
For å oppnå resultater, framgang og progresjon så MÅ du gi deg selv tid til å skape kontinuitet i treningen din. Mange jeg møter sier at «ja, NÅ har jeg bestemt meg. Denne gangen SKAL jeg begynne å trene regelmessig – jeg er supermotivert!». Likevel er det mange som opplever at det ikke er så enkelt som man kanskje først hadde forestilt seg og for ørtende gang på rad havner man i den typiske fellen med «å gå for hardt ut» og/eller være en «typisk periodetrener». Misforstå meg rett – dette er ikke nødvendigvis feil, men for å oppnå de resultatene du ønsker og for å faktisk skape realistiske treningsvaner i livet ditt så vil det å ha en PT-avtale nettopp hjelpe deg med å gjennomføre den treningen du faktisk ønsker. Mange oppdager nemlig at andre gjøremål i hverdagen blir det som prioriteres fremfor treningen, men ved faste PT-avtaler så er du sikret at treningen blir gjennomført. I tillegg vil det å komme i gang med treningen etter for eksempel ferier, sykdom eller lignende være mye lettere når du vet du har en avtale med en personlig trener slik at du kommer fort inn igjen i de gode treningsrutinene. Resultatet? Du får kontinuitet i treningen din, du finner ut hva slags type treningsrutiner som er realistiske å ha i din hverdag, du er sikret effektive treningsøkter basert på DINE ønsker og så videre.

2) Treningen blir personlig
Egentlig så burde det si seg selv at med personlig trening så får du trening som er tilpasset deg, men personlig trening er så mye mer enn bare treningen du gjør ute i studioet med PT-en din! Med en PT får du en som heier på deg, som vil ditt beste og som vil at du skal nå dine mål. Du får en som bryr seg, som tar hensyn til deg og dine eventuelle utfordringer. Du får en som kan trening og som vet hvordan du best skal oppnå det du faktisk ønsker deg. Du får en som hjelper deg med teknikk, en som hjelper deg til å pushe deg, eller bremse deg (ja, noen kan faktisk også bli litt for ivrige enkelte ganger), og en som SER deg. Den timen du har personlig trener så er det faktisk DU som er i fokus. Med en PT som følger deg opp er du sikret et personlig opplegg som tar hensyn til deg og din kropp. Med andre ord så kan ikke alle trene etter det samme programmet, trene de samme øvelsene og gjøre antall samme repetisjoner og sett! Noen har kanskje en skade man må ta hensyn til, noen vil bli bedre på styrketrening med frivekter, noen andre ønsker fokus på mobilitet etc – ulike personer krever ulik oppfølging. Jeg vet også om mange personlige trenere, inkludert meg selv, som lar høre fra seg også mellom disse PT-timene de har avtalt med kundene sine – fordi vi faktisk bryr på ordentlig! Vi vil for eksempel gjerne vite om kroppen kjennes ok ut dagen etter en PT-økt, vi vil gjerne vite om du har fått trent som planlagt de to ukene du var på ferie – ikke fordi vi mener å mase eller pushe, men fordi vi er her for å dytte deg fremover og holde deg på riktig kurs!

3) Du får variasjon
Det er fort gjort å se seg blind på egne treningsøkter slik at det er fort gjort å gjøre de samme øvelsene gang etter gang, med den samme belastningen, repetisjonene og settene. Og dette trenger ikke nødvendigvis å være feil, men kroppen er svært tilpasningsdyktig og hvis du stadig holder på med det samme opplegget uke etter uke, måned etter måned, ja, kanskje år etter år, så vil det ikke ta lang tid før progresjonen stopper opp, du blir kanskje lei av å gjøre det samme og til slutt mister du i verste fall mister motivasjonen til å gå på trening. Da er det kjekt med en personlig trener som kan legge opp variasjon i øktene dine, gi deg inspirasjon, komme med teknikktips og lære deg nye øvelsesvarianter slik at både hode og kropp får nye utfordringen samtidig som du kommer nærmere dine mål. Kanskje du får en ny favorittøvelse eller klarer noe du aldri hadde turt å testet ut alene?

Så husk at når du nå skal komme i gang med treningen etter påskeferien og du virkelig vil sette inn støtet nå frem mot sommeren; skaff deg gjerne hjelp slik at du trener smart og variert, du skaper treningsrutiner som passer deg og din hverdag, og du får kontinuitet i treningen din for å sikre jevn progresjon og resultater som varer.

Kommentarer

kommentarer