Hvordan få motivasjon til å trene?

Motivasjon er noe som kommer å går for de fleste av oss. Enkelte dager kan motivasjonen være på topp, og du føler at du kan klare alt du vil her i verden. Mens andre dager føler du ikke for å gjøre noe annet enn å ligge i senga eller sofaen og se på favorittserien på Netflix.

Det vi må huske er at begge deler er greit.

Men, selv om begge deler er greit, er det kanskje greit å ha noen gode grunner i bakhodet til å motivere seg selv til å komme seg på trening når man aller helst vil ligge under dyna.

Det finnes mange tusen andre ting man kan motivere seg selv med, og det er selvfølgelig individuelt hva som motiverer en person, men dette er noe av det som motiverer meg mest.

For min egen del elsker jeg følelsen etter jeg har trent.
 

Jeg elsker også følelsen jeg får når jeg er på trening, når jeg for eksempel klarer å øke i en øvelse. Jeg får mer energi når jeg har vært på trening! Og på grunn av den gode følelsen jeg får etter jeg har trent, nyter jeg enda mer å slenge kroppen ned på sofaen og sette på favorittserien.

Her er noen tips du kan bruke for å komme deg opp av sofaen og på trening:
 

Sett deg et mål
Uansett hva det er, skriv det ned, heng det opp på en synlig plass. Det kan være for eksempel at du ønsker å ned noen kg før en bestemt dato, eller det kan være at du ønsker å bli sterkere i en bestemt øvelse eller løpe en distanse på en bestemt tid. Poenget er å ha et mål som motiverer DEG.

Skaff deg en «partner in crime»

Snakk med noen som kan motivere deg de dagene du sliter, det kan være kjæresten, en venn eller et familiemedlem. Noen som kan bli med deg på trening, eller gi deg motiverende ord når du selv ikke ser noen grunn til å dra på trening.

Lag deg en spilleliste som motiverer deg

En av sangene som motiverer meg skikkelig for tiden er Andy Mineo, Neverland – You can’t stop me. Den får meg skikkelig motivert til å presse meg selv til det ytterste.

Planlegg øktene og de kommende ukene

Det å vite hva du skal gjøre når du kommer på trening, gjør at du vet hva du går til, og at du kanskje ønsker å gjennomføre for eksempel de tre øktene du har satt opp for deg selv i uka. I tillegg er det en stor motivasjon å notere ned øktene dine, for å gå tilbake etter en tid for å se hvor langt du faktisk har kommet.

Tenk over hvorfor du trener

Hvorfor du ønsker å oppnå de målene du har satt deg, og hvordan du føler deg når du har gjennomført en treningsøkt.

Finn noe du faktisk liker å gjøre

Hvis tredemølla ikke er noe for deg, skal du ikke presse deg gjennom en time på den, men heller finne andre gode alternativer til kondisjonstrening. Kanskje du kan prøve sykling eller å delta på en gruppetime?

Ta bilder av deg selv

Uansett om du ønsker å gå ned i vekt eller opp i vekt, ta bilder. Når du føler at motivasjonen er nede, kan du sammenligne bildene av deg for å se hvor langt du har kommet.
 

Kjøp deg noe nytt treningsutstyr

Klær, sko, headset etc. Det er utrolig hvor mye motivasjon man kan få av noe materielt også.

Og husk:
Uansett hvor lite givende det kan føles i øyeblikket, så er det uansett bedre enn å ligge på sofaen!

Hva motiverer DEG til å komme deg på trening?

Kommentarer

kommentarer