Hvert skritt teller

Jeg er veldig glad i å gå turer, både i skog og i fjellet, og har personlig mål om å gå minst 10.000 skritt hver dag.

10.000 skritt er mitt mål og ikke nødvendigvis det som er det «riktige» eller mest realistiske målet for alle andre, men det er ingen tvil om at hverdagsaktivitet er viktig for å helsa, både fysisk og psykisk. Det å samle skritt gjennom gåturer kan bidra til et lite avbrekk fra både skjermtitting, eventuelt hverdagsstress og stillesitting. De dagene jeg jobber som personlig trener og gruppetreningsinstruktør er det naturligvis noe lettere å nå målet på 10.000 skritt sammenlignet med da jeg har hjemmekontor. Og da bruker jeg aktivitetsmåler-klokka på håndleddet til å se hvor lett det er å bare bli sittendes i flere timer på rad uten å bevege på skrotten. Derfor finner jeg det motiverende å faktisk se antall skritt jeg går i løpet av dagen, fordi dette er med på å minne meg på hvor fort det er å få en stillesittende dag når det går mange timer til kontorjobb foran laptopen.

De fleste av oss vet godt at regelmessig fysisk aktivitet er viktig for å ha en sunn kropp og god helse.

Likevel viser statistikken at kun én av tre klarer å oppfylle Helsedirektoratets minimumsanbefalinger for fysisk aktivitet om minst 150 minutter moderat fysisk aktivitet per uke eller 75 minutter med høy intensitet. Det kan være mange teorier og årsaker til at en såpass stor andel av befolkningen ikke klarer å være i regelmessig fysisk aktivitet. Jeg tror at én viktig problemstillig kan være at mange ikke tør å oppsøke et treningssenter for å få hjelp fordi de opplever det som skummelt eller flaut. Noen er kanskje av den oppfatningen at man helst bør være i god form for å gå på et gym, mens andre kanskje føler de ikke har peiling på hvor og hvordan de skal komme i gang, og derfor føler det er tryggest å holde seg unna. Mens noen synes det rett og slett er kjempevanskelig å være alene og at derfor blir enda tøffere å komme seg ut av sofaen for å bevege på kroppen.

Dette håper jeg nå å kunne gjøre noe med!

De siste årene har det blitt stor interessere for såkalte lavterskel-tilbud som for eksempel gåtimer på tredemølle og gågrupper – hvor målet er å nettopp komme i gang med fysisk aktivtet.

Nå skal jeg arrangere egne gratis gågruppe-timer i samarbeid med STERK Helse & Trening hvor jeg arbeider som PT. Timene er åpne for alle og det er bare å møte opp – det er ikke noe krav til noe tempo, utstyr eller bestigning av lange motbakker i løpet av turen. Turene vil foregå i Løren-området i Oslo, og oppmøtested er Løren Park. I første omgang vil gågruppene gå hver onsdag klokken 11:00 og ha en varighet på 45-50 minutter.

Målet er å få en hyggelig opplevelse av fysisk aktivitet og gåglede sammen med andre. Hvis noen skulle være interessert i å vite mer så send meg gjerne en mail eller ta kontakt via DM på Instagram.

👟 HVERT SKRITT TELLER – Dette har jeg gledet meg til lenge!!! 🤗 Nå setter jeg i gang med gratis gågruppe-timer sammen med Sterk Helse & Trening. Det å regelmessig gå tur gir flere positive helsegevinser, både fysisk og mentalt. Målet med gågruppe-timene er å skape få en positiv opplevelse av fysisk aktivitet og gåglede sammen med andre. Dette er et GRATIS lavterskeltilbud som er åpent for alle – det er ikke noe krav til noe spesielt tempo, utstyr eller lange bakker/stigninger i løpet av turen. Fra og med neste uke kjører jeg i gang 1 fast gågruppe-time hver onsdag fremover klokken 11:00 (senere i april vil det også bli satt opp 1 gågruppe-time til på mandager klokken 18:00). Vi går en tur sammen på 45-50 minutter i Løren-området i Oslo. Oppmøtested er Løren-parken, eller kom til STERK Helse og Trening 10:50 hvis du er usikker på hvor Løren-parken er. Spre ordet og bli med da vel! Les mer i link i bio. @sterk_hverdag For mer info/spørsmål send en DM eller Mail til silje@sterkhelse.no ☺️ #hvertskrittteller #treningsglede #gåglede #liveterbestute #oslo #sterkhverdag #shapeupnorge #vgvektklubb

A post shared by Silje Bjørnstad (@silje_bjornstad) on

Kommentarer

kommentarer