Hva påvirker fremgangen din?

Det er svært mange faktorer som spiller inn når det gjelder å bli bedre enten i form av styrke, utholdenhet, kroppsform og så videre. Jeg vil drøfte nettopp dette, i håp om at du blir mer bevisst og kanskje det kan hjelpe deg videre.

Før vi går videre, så vil jeg si at det er stor forskjell på idrettsutøvere og en som trener med mål om å holde seg i form. Det er utfordringer for begge typer trening. Det er selvfølgelig ikke negativt om en ikke ønsker å satse i idrett. Det handler om prioritering og interesse!

Å holde seg i form:
En som ikke satser trenger ikke å stresse med å trene «avansert». Innsats er nok det viktigste for en som ikke har en spesifikk interesse av å trene. Selvfølgelig er det bra om en velger å trene smart, være strukturert med kostholdet og lignende, men det er prioriteringer som ikke er så lett å velge. Jeg tror det er mye vanskeligere å trene når du ikke har spesifikke mål, som å konkurrere. Når du konkurrerer får du ofte mer enn nok motivasjon bare i det. Ola Nordmann må jobbe mer med å holde fokus på treningen sin.

Så mitt råd til dem som ikke konkurrerer; sett små delmål og prøv å finn gleden i å trene. Se på det som en livsstil. «Keep it simple» – ellers så er det så lett å dette av.

Å være idrettsutøver:
Når alt det er sagt vil jeg videre å snakke om det å være idrettsutøver. Motivasjon og innsats er noe vi idrettsutøvere ikke akkurat sliter med mener jeg. Når man først har valgt å konkurrere i noe, er presset så stort at man pusher seg selv mer enn hardt nok. Det presset man føler på er det man lager selv. Man har lyst å bevise for deg selv at når man setter ett mål, så skal man klare å nå det også. Jeg opplever at jeg må lære meg å bremse mer. Når jeg trener så hender det at jeg tenker at jeg må ta ett sett til eller en øvelse til.  Plutselig er det gått over 3 timer… Jeg har presset meg så hardt at jeg har svimt av på trening.

Jo mer, jo bedre?

Jeg har opplevd at det ikke alltid er det beste. Immunforsvaret blir svekket og man kan bli lettere syk når en trener så hardt. Man blir mer utsatt for skader også. Jeg har vært mye syk i år grunnet hard trening. Jeg hadde nok vært mindre syk hadde jeg trent lettere. Det har også en del å si med hvor mye søvn en får. Nå får jeg cirka 7 timer søvn, også i helgene, grunnet at gutten min på 2 år står tidlig opp. Tidligere i strongmankarrieren min fikk jeg sove ut i helgene. Så nå med mindre søvn må jeg trene lettere. Det er slike ting man må tenke over. Hvor går grensen, når er det nok? Man må tolke de ulike faktorene. Mer av noe kan bety mindre av annet. Det tar tid å bli kjent med sin egen kropp; å finne ut hvor mye man tåler og hvor mye en bør presse seg selv for å få best mulig fremgang.

(Saken fortsetter under bildet)

knut

Her er faktorer som jeg mener påvirker fremgang i trening:
– Søvn
– Kosthold
– Stress
– Struktur
– Rutiner
– Behandling/naprapat/fysioterapaut
– Kunnskap om kroppen
– Teknikk
– Mengde
– Motivasjon
– Tålmodighet
– Kosttilskudd
– Prioriteringer
– Jobb/belastning utenom trening
– Tilgang til rett utstyr

Når man ser på så mye som kan være med på å påvirke progresjon, er det ganske rått at man til tross av flere glipp kan få god fremgang. Om man ivaretar alle faktorene til det positive så vil man kunne få optimal fremgang.

Gode gener:
Har man gode gener er man ikke like avhengig av å holde alle påvirkingsfaktorer ivaretatt. Folk med gode gener har det enklere, men der kan dem som ikke er like heldig jobbe hardere, og vinne på at andre er late. Det blir ofte diskutert rundt dette om hvordan man kommer lengst. Slår talent hardt arbeid? Jeg mener at talent med hardt arbeid slår alt. Det trenger ikke å være enten eller.

Da håper jeg du har fått mer innblikk over hva som skal til og hva du kan jobbe med for å nå dine mål.

Sjekk også ut facebook-siden til StrongmanKnut her!

http://