Hva er en skade?

Vi vil gjerne bli større, eller slankere, sterkere og bedre. På veien mot målene er det mange som opplever å få smerter og skader.

Begrepet skade er veldig bredt. Jeg forbinder skade med en knekt arm eller en sene som har røket rett av. Vi liker gjerne å si at man har en skade når man har vondt et sted, men er det riktig? Er det en skade om du er stram i en muskel og det er ømt i muskelfeste? Hva gjør du om dette er ditt tilfelle? Slutter du å trene? Blir du hjemme fra jobb?  Det er ikke så lett å vite hva man børe gjøre når en skade oppstår.

Derfor har jeg laget en skala fra 1-4 på hvordan skaden kan føles og hva jeg opplever at den hemmer meg i å gjøre.

Skadeskala:

1) Det er vondt (ømt og stivt) i et ledd, sene eller i en muskel når jeg tar på punktet. Jeg føler meg stiv og stram. Jeg klarer å trene alle øvelser og det blir ikke vondt i bevegelsene, men det blir kanskje litt vondt når jeg er kald. Dette er et tegn på at det kan bli en større skade. En 1-er skade er noe som bør holdes under oppsyn og man bør være ekstra forsiktig og smart med tøying og oppvarming.

2) Det er vondt (ømt, varmt, stramt) i et ledd, sene eller i en muskel når jeg gjør en bestemt bevegelse med belastning. Som for eksempel benkpress. Dette er noe som ofte skjer og når det er vondt å gjøre den bevegelsen med vekt, kaller jeg det for en 2-er skade/irritasjon. Når jeg har fått en 2-er skade går jeg alltid til naprapat for behandling. Jeg tøyer selv og gjør alternative øvelser. Jeg unngår den bevegelsen som er vond, spesielt med belastning.

3) Det er vondt (ømt/varmt/stramt/stikkende/stråler) i et ledd, sene eller i en muskel når jeg beveger meg. Det kan være utfordrende å gjøre vanlige oppgaver som jobb og fungere optimalt i familielivet. Smertene kan komme og gå utover dagen. Typisk 3-er skade er en strekk i en muskel, betennelse i en muskel eller i et ledd. Jeg har varierende smerter utover dagene. Her kan det være fornuftig å oppsøke hjelp hos en behandler (for eksempel fysioterapeut) eller lege. Har man allerede fått det undersøkt og fått den type smerte igjen i senere tid vet man kanskje som oftest hva man skal gjøre for å bli kvitt den.

4) Det er vondt i et ledd, sene eller i en muskel hele tiden – gjerne når jeg går og beveger meg uten vekter. Det er utfordrende å gjøre vanlige oppgaver som jobb og fungere optimalt familielivet. Typisk 4-er skade kan være at man halter med foten, blir sengeliggende og så videre. Smertene kan være stikkende, strålende, og jeg opplever at området er ømt, varmt og stramt. En skiveprolaps hvor skiven treffer en nerve i ryggen er en typisk 4-er skade på min skadeskala. Da kan det  stråler det nedover foten, høy smerte i ryggen, du blir pinnestiv og du blir satt ut av spill. Her vil jeg absolutt anbefale å oppsøke hjelp hos lege.


Jeg har vært så heldig å aldri hatt en 4-er skade. Jeg liker å kategorisere skader for å vite på best mulig måte hvordan jeg kan håndtere det. Dette er altså min egen skadeskala. Jeg vil anbefale deg å bli godt kjent med kroppen din og hva du anser som smerter. Smerter er kroppen sin måte til å fortelle deg at noe er galt. Jeg spiser svært sjeldent smertestillende fordi jeg trenger smerten til å ha kontroll over kroppen min. Det er årsaken til smerten jeg ønsker å bli kvitt.

Lytt til kroppen og vær obs på de ulike signalene. Hvordan føles smerten ut?
-brennende/svie
-stikkende
-stråling
-ømt
-betent/varmt
-stramt
-pump/hovent

Jeg pleier som oftest å ha 1-er og 2-er skader. Av og til 3-er skader. Jeg har trent styrke og strongman i snart 10 år og jeg føler meg veldig heldig som enda ikke har blitt så skadet at jeg ikke har kunne trent eller jobbet. Har jeg 3-er skade i ryggen, ja da trener jeg alt annet enn ryggen.

Kommentarer

kommentarer