Hva er aminosyrer?

Aminosyrer

Lurer du på hva en aminosyre er og hva slags virkning de har i kroppen? Da bør du lese videre.

Hva er en aminosyre?

En aminosyre er en organisk syre som består av en aminogruppe (NH2) og en syregruppe (COOH). Aminosyrer er byggesteiner i proteiner. De hektes sammen i lange kjeder og danner noe vi kaller for peptider .

Sidegruppen R pleier å variere for de forskjellige aminosyrene og hvilken rekkefølge aminosyrene skal ha avgjøres av RNA molekylene som leses av i ribosomene. Denne prosessen foregår utenfor cellekjernen i det vi kaller cytoplasma.

Essensielle og ikke essensielle aminosyrer.

RNA kan kode for 20 forskjellige aminosyrer. Av disse må 9 av de tilføres kroppen via kostholdet. Disse kaller vi for essensielle aminosyrene. De resterende aminosyrene klarer kroppen å produsere selv og disse kaller vi for ikke essensielle aminosyrer.

De ikke essensielle aminosyrene er:

  • Alanin
  • Asparagin
  • Asparaginsyre
  • Cystein
  • Glutamin
  • Glutaminsyre/glutamat
  • Glycin
  • Prolin
  • Serin
  • TyrosinDe essensielle aminosyrene består av:
  • Leucine (BCAA)
  • Isoleucine (BCAA)
  • Valine (BCAA)
  • Lysine
  • Histidine
  • Threonine
  • Methione
  • Phenylalaine
  • Tryptophan

En del av de ikke-essensielle aminosyrene kan bli essensielle i enkelte tilfeller. Dette gjelder spesielt arginine, cysteine og glutamine.

For at en matvare skal bli definert som en ”komplett” proteinkilde, så må disse 9 aminosyrene være tilstede. Animalske produkter som fjærkre, biff, melk, egg og fisk inneholder alle disse aminosyrene og blir derfor sett på som gode og fullverdige proteinkilder.

BCAA

Av disse 9 aminosyrene så er de valine, isoleucine og leucine som er de mest anabole (oppbyggende) aminosyrene. Sammen blir disse aminosyrene kalt branched chained amino acids (BCAA) eller forgrenede aminosyrer som det heter på norsk.

Tilskudd av BCAA kan føre til økt nitrogenbalanse i kroppen og hindre at kroppen kommer i en katabol tilstand ved overtrening. Det finnes også flere fordeler med BCAA tilskudd. Flere studier har vist at tilskudd av BCAA øker proteinsyntesen. En økt proteinsyntese vil bidra til en positiv muskelprotein balanse. En positiv muskelprotein balanse kan bidra til økt muskelmasse. BCAA har også vist seg i studier til å bedre restitusjon etter trening ved å forhindre muskelstølhet og da spesielt DOMS (Delayed onset musclesoreness). Dette er en form for stølhet som kommer 1-2 dager etter at man har fullført treningsøkten. Standarden i de fleste BCAA produktene er at det er dobbelt så mye leucine som valine og isoleucine (2:1:1). Dette er ikke tilfeldig.

Leucine

Leucine viser seg å være den mest anabole aminosyren vi kan tilføre kroppen.Matvarer som er spesielt rike på leucine er soyabønner, rødt kjøtt, kylling, laks, reker, egg, melk, mandler, peanøtter, sesamfrø, linfrø og bønner. Forskere har de siste årene vist denne aminosyren mer oppmerksomhet da den har vist seg i en rekke studier å ha positiv effekt på muskelvekst. Vi har nå også begynt å skjønne hvorfor denne aminosyren er så viktig.

Forsøk og studier har vist at leucine aktiverer en essensiell prosess i muskelbygging som heter mTOR ( mammalian target of rapamycin). mTOR funger som et molekyl som skrur ”av og på” en bryter for å lage muskelprotein og leucine viser seg å være
en svært sterk aktivator av mTOR.

Når leucinekonsentrasjon i kroppen er lav vil det bli sendt et signal til mTOR om at det er for lite protein tilstede for å skape ny muskelprotein og mTOR blir derfor deaktivert. Er det derimot tiltrekkelig med leucinekonsentrasjonen i kroppen så sendes det et signal til mTOR om at det er nok tilgjengelig protein for å skape ny muskelprotein og mTOR blir derfor aktivert igjen.

Aktivering av mTOR er sterkt assosiert med økt proteinsyntese, som kan bidra til økt muskelmasse. Du lurer kanskje på hvorfor dette med proteinsyntesen er viktig? Uten å gå for mye i detaljer, så kan vi forklare det på en veldig enkel måte.

Vi har to ting som er avgjørende for at ny muskelvekst skal forekomme i proteinmetabolisme. Muskelproteinsyntesen bør være styrket, mens muskelnedbrytning bør være redusert. Hvis muskelproteinsyntsen er større en muskeproteinnedbrytning vil det bidra til økt muskelmasse. Dette er det vi kaller en positiv muskelprotein balanse.

Hvis muskel-protein syntesen og muskel-protein nedbrytning tilsvarer det samme, så vil vi få netto protein balanse. Dette fører hverken til en økning eller reduksjon i muskelmasse
Hvis nedbrytning er større en proteinsyntesen vil vi få en reduksjon i muskelmasse.

I en studie utført av Koopman med flere, trente deltakerne styrketrening i 45 minutter før de inntok en restitusjonsdrikk. Den ene gruppen inntok kun karbohydrater. Den andre gruppen inntok både karbohydrater og proteiner, mens den siste gruppen inntok karbohydrater, proteiner og i tillegg tilskudd av leucine. Sistnevnte gruppe reduserte muskelnedbrytningen samt økte proteinsyntesen i mye større grad enn de to andre gruppene.

Pågrunn av dette kan derfor være lurt å supplementere med BCAA i kostholdet og da spesielt i tiden rett før og rett etter trening.

Kilder:

  1. Moriarty KJ, et al. Relative nutritional value of whole protein, hydrolysed protein and free form amino acids in man. Gut 1985; 26(7): 1277-83.
  2. Paddon-Jones D, et al. Amino acid ingestion improves muscle protein synthesis in the young and elderly. Am J Physiol Endocrinol Metab 2004; 286(3): E321-8.
  3. Rasmussen BB, et al. Oral and intravenously administered amino acids produce similar effects on muscle protein synthesis in the elderly. J Nutr Health Aging 2002; 6(6): 358-62.
  4. Antonio J, et al. Effects of exercise training and amino-acid supplementation on body composition and physical performance in untrained women. Nutrition 2000; 16(11- 12): 1043-6
  5. Crozier et al. “Oral leucine administration stimulates protein synthesis in rat skeletal muscle”. J. Nutr 2005;135:376-382.
  6. Anthony et al. “Leucine stimulates translation inititation in skeletal muscle of postabsorptive rats via a rapamycin-sensitive pathway”. J. Nutr 2000;130:2413-2419.
  7. Bolster et al. “AMP-activated protein kinase suppresses protein synthesis in rat skeletal muscle through down-regulated. J. Biol. Chem 2002;277:23977-23980.
  8. Dohm et al.“Effect of exercise on synthesis and degradation of muscle protein”.Biochem. J 1980;188: 255-262.

Kommentarer

kommentarer