Hva er 5-kamp?

Det er viktig å trene på andre momenter enn kun olympiske løft, og derfor ble det innført konkurranser i øvelsene 40 meter sprint, tre-hopp og kulestøt bakover i tillegg til rykk og støt.

For å mestre alle disse øvelsene kreves koordinasjon, spenst, hurtighet og eksplosivitet.

Dette er de ulike øvelsene: 

Tre-hopp
Utøveren hopper tre hopp fortløpende med samlete bein, uten å stoppe mellom hvert hopp. Det gis tre forsøk og det beste resultatet er det som gjelder. Start gjøres fra en planke som kan bygges opp for å gi muligheten for bedre frasparksmuligheter.

Poengberegning: 5 meter gir 100 poeng, det vil si at 1 cm gir 0,2 poeng.

Kulekast
For kvinner over 18 år veier kulen 3 kilo, og for menn 5 kilo. Utøveren skal stå med ryggen mot kasteretningen bak en oppmerket linje. Kulen kastes med begge hendene over hodet og bakover. Det er lov med tilløp, men lengden må ikke overskride kuleringens diameter, som er 213,6 cm.

Tre forsøk er tillatt og det beste resultatet protokollføres.

Poengberegning: kastets lengde i cm x 10 delt på utøverens kroppsvekt.

40 meter sprint
Her er startposisjonen liggende på magen med armene fullt strukket ut framover, og beina bakover. Toppen av hodet skal ligge på startlinjen. Tiden tas fra startsignal til første kroppsdel passerer mållinjen.

Utøveren har to forsøk.

Poengberegning: 8 sekunder gir 80 poeng. 1/10 sekund raskere gir 4 poeng, 1/10 sekund langsommere gir -4 poeng.

Rykk
Utføres som beskrevet i IWFs tekniske reglement.

Poengberegning: beste rykk x 150 delt på kroppsvekt.

Støt
Utføres som beskrevet i IWFs tekniske reglement.

Poengberegning: beste støt x 100 delt på kroppsvekt.

Resultat
Poengsummen fra de fem øvelsene legges sammen.

Sprinter leaving starting blocks on the running track. Explosive start.

Kommentarer

kommentarer