Hold formen i julehøytiden

Santa Claus fitness guy pointing you for training afeter Christmas

Desember er den store festmåneden og det er mange anledninger til fest, god mat og drikke.

Dette kan du gjøre for å føle deg bedre og holde en god form gjennom hele måneden:

Velg én fest der du går all in
Finn ut av hvilket av selskapene som har den mest fristende maten og bestem deg for å gå «all in» på dette ene selskapet. Da kan du spise og drikke akkurat det du har lyst til. Det er mye bedre for samvittigheten å spise og drikke mye når det er planlagt enn at det alltid ble mer enn du egentlig hadde tenkt deg. Det du til gjengjeld gjør er å moderere inntaket av mat og drikke i de andre selskapene. Stå over desserten og hold deg til ett glass vin eller øl til maten.

Trening dagen etter selskap for ekstra gains
Dersom du holder alkoholinntaket til et minimum kan du få gode treningsøkter dagen etter du har spist litt ekstra god mat. Du kan oppleve at du har bedre «trykk» i kroppen og føle deg sterk, og ikke minst blir «pumpen» ekstra bra.

Utnytt disse dagene til å trene de tyngste løftene!

Hold på treningsrutinene
Si til deg selv og andre at trening er en prioritering for deg. Selv om du kanskje må handle, bake, vaske, rydde og forberede til jul så kommer du allikevel til å få trent hvis du planlegger litt smart.
Du kan trene på morgenen før jobb så frigjør du tid på kvelden til alt annet.
Du kan bytte ut sofa og TV med trening, også på en fredag kveld.
Som du skjønner bør du se over hverdagen din og finne ut hvor du har mulighet til å bytte ut noe med trening.
Husk at det er færre mennesker på treningssenteret denne måneden, så det er bare å utnytte dette så lenge det varer.

Moderasjon i hverdagen
Fordi det blir mange festligheter med mye og god mat denne måneden kan det være lurt å moderere matinntaket resten av tiden. Du kan for eksempel kjøre en variant av periodisk faste der du hopper over frokosten og heller spiser dagens første måltid til lunsj. Alternativt kan du spise mindre karbohydrater og fett til dagens måltider. Du bør også minimere sukkerinntaket i hverdagen.

Ikke gjør deg selv en bjørnetjeneste nå i desember og tenk at du skal «begynne på nytt» neste år. Behandle kroppen din bra denne måneden, så har du et mye bedre grunnlag å bygge på fra januar av!

Kommentarer

kommentarer