Har du psyken som skal til?

Jeg som strongmanutøver må ofte bruke psyken mer enn kroppen til tider. Noen ganger så har jeg alle odds mot meg.

Jeg skal forklare litt hva jeg mener med det; har du noen gang gått på trening og gledet deg til å kanskje klare en ny 5rm pers i benken? Så finner du ut at du glemte belte hjemme? Da er det for mange lett for å bli knekt og gjerne tenke at hele økten ødelagt.

Prøv å snu på det!

Tenk at du kanskje glemmer belte på en konkurranse, eller at reglene endrer seg? Det skader ikke å måtte trene utenfor komfortsonen! Ikke la det gå i hode på deg, trent rundt «problemet» eller utfordringen du møter.

Leg day
Du er giret og gleder deg til tidenes pump i beina. Du har tenkt lenge på å legge ut ett nytt insta-bilde med såkalt pump i rumpa Du vil ha en ny belfie og masse likes. Så under oppvarmingen kjenner du at det stråler i rumpen nedover låret. Da er det kanskje ikke så Mitt råd ville ha vært å ta en foamroller og prøve å løsne opp i de punktene som er vonde, og deretter å tøye. La musklene få hvile en dag til og heller tren noe du er dårlig på som ikke trigger ben- og setemuskulatur. Kanskje du heller ender opp med pers i franskpress, og kanskje du kan få et tøft armpump-bilde i stedet!

Har du dårlig psyke, vil du ikke få de resultatene du kanskje drømmer på. Du får i hvert fall ikke ut ditt potensiale. Selv så har jeg trent og konkurrert i åtte år uten pauser og i strongmansporten er det en del år.

Det gjelder å time galskapen også. På konkurranser må man være smart, men i noen øvelser må man hente ekstra der poengene er mulig å hente. «Mind over body» kan brukes på to måter. Du kan hente den ekstra reppen ved å virkelig ha troen på deg selv og kjenne at du er litt ekstra gal! Så har du den andre varianten hvor du holder igjen der man bør, for å unngå skader og unødvendig tap av energi.

Det gjelder å være smart om du skal oppnå best resultat. Skal du holde i det lange løp må du være tålmodig og trene rundt eventuelle utfordringer og problemer. 

Kommentarer

kommentarer