Følelsen av å føle seg STERK

Etter hvert som man blir sterkere og jo bedre trent man er, jo mer tid, tålmodighet og innsats kreves det for at man fortsetter å se progresjonen.

Jeg har trent styrketrening, med fokus på baseøvelser, de siste 6-7 årene. Som de fleste nybegynnere opplever så var det en pang-start i begynnelsen hvor vektene raskt ble tyngre og tyngre, og ofte ble det satt nye personlige rekorder.

Etter hvert som tiden har gått og jeg har blitt sterkere, ja, så har det også tatt lenger tid mellom hver nye og økningen på vektbelastningen har heller ikke vært den største. MEN jeg blir fortsatt sterkere i øvelsene jeg alltid har vært så glad i, og det er fortsatt supergøy å kjenne på! Ikke minst er det motiverende og skaper en skikkelig mestringsfølelse. For meg gir en sterkere kropp et sterkere hode.

Til tross for forkjølelse og daff kropp de siste dagene, så har jeg virkelig hatt godt trykk på trening. Det har ikke vært mye trening den siste uken, men det jeg har gjort har vært bra. Og det er jo det jeg har fokus på; kvalitet fremfor kvantitet.

Jeg har blant annet klart 5 reps med 20 kg ekstra i chins,  og jeg har tatt 1 reps maks vekt i dips som endte med 37,5 kg ekstra.

Jeg har løftet 3 sett x 2 reps på 145 kg i markløft og for noen uker tilbake klarte jeg ny pers i high-bar knebøy med 105 kg. For meg så er det ikke megasvære økninger sammenlignet med det jeg har gjort tidligere, men slike små framskritt gir uansett stor glede.

Så har jeg også blitt mentalt tøffere – noe som kommer veldig godt frem i acroyoga-trening sammen med en kollega. Jeg som hater å stå oppned og miste kontrollen, hopper nå gladelig opp og balanserer med strake armer og pointede tær samtidig som jeg står med blikket ned mot gulvet.

Følelsen av å føle seg STERK er uten tvil noe av det beste jeg får ut av treningen.

 

Kommentarer

kommentarer