Fokus på styrkeløft og kosthold

I september og oktober har jeg først og fremst trent styrkeløft. Ikke for å bli så sterk som mulig, men rett og slett fordi styrkeløft er det jeg klarer å motivere meg til å trene nå for tiden.

Jeg er godt kjent med øvelsene, vet at treningen er bra for helsen min og at det jeg gjør på de fire øktene i uken er mer enn nok for å både opprettholde muskelmasse og styrke. I tillegg får jeg program og oppfølging av en trener, så jeg slipper å tenke selv. Når jeg har tid og overskudd trener jeg noen korte sirkeltreningsøkter, og jeg prioriterer å få inn ukentlige turer i skogen med god lengde og litt puls.

Siden september har jeg også hatt fokus på hvile, søvn og restitusjon.

Fordi jeg har vært i praksis ved siden av jobb og skole så har jeg vært bevisst på at restitusjon måtte bli høyt prioritert. Ved å ha aktivt fokus på dette så har disse månedene vært fantastiske når det kommer til nattesøvn, og flere ganger har jeg faktisk fått ni timers søvn selv om jeg har stått opp halv syv om morgenen.


Det er tydelig at det går mot vinter, men jeg utnytter bar bakke og dagslyset så langt det lar seg gjøre, enn så lenge.

De dagene jeg har mulighet til det så går jeg turer mens det er lyst ute, eller så prioriterer jeg å gå eller sykle dit jeg skal fremfor å kjøre bil eller bruke kollektivtransport. En viss dose dagslys hver dag er viktig for meg fordi det gir meg energi og er med på å regulere døgnrytmen min. Hvis jeg ikke får gått tur på dagen, men har tid til overs på kvelden legger jeg inn en liten tur da i stedet. Jeg prøver å minne meg på hvor mye jeg får gjort om sommeren, når dagene virker lengre, og at selv om det er mørkt ute klokken syv om kvelden så betyr ikke det automatisk at jeg må sitte i sofaen frem til leggetid.

De neste par månedene skal jeg ha litt mer fokus på kosthold.

Nå når jeg er ferdig med praksis er dagene og ukene litt mindre varierte, og da er det lettere å planlegge og følge et kosthold som er i samsvar med målene mine. Jeg kommer til å fokusere på næringsrik mat i form av litt mer variasjon og å holde meg i vektklassen min i tilfelle jeg får lyst til å konkurrere i styrkeløft.

Kommentarer

kommentarer