Fitnok-Camilla: – Jeg har lært meg at det er greit å ikke få til alt

29 år gamle Camilla er nok for mange kjent gjennom Instagram og hashtaggen #fitnok. Gjennom kontoen sin @camillalor deler hun sine erfaringer, tips og råd med følgerene slik at de skal kunne oppnå det samme som hun brukte flere år på å få til; å bli så komfortabel i eget skinn at det å ta vare på seg selv blir en selvfølge.

Opprinnelig er Camilla fra Flisa i Hedmark, men bor i Asker. 29-åringen har en bakgrunn som kjemiker fra NMBU og UIO, i tillegg til at hun er utdannet personlig trener. I dag jobber hun som daglig leder for Fitnok AS som tilbyr livsstilsendring for jenter. Sammen med gruppetreningsprofesjonell Sølve Sundrehagen er hun programleder for podcasten «Sølve og Lorentzen». Dessuten er hun aktuell med bøkene «God nok med Fitnokmetoden» og i år var hun også nominert til Vixen Awards i kategorien trening og helse. På spørsmålet om Camilla har noen meritter fra noen idretter svarer hun: «Jeg kom på sisteplass i et barneskirenn da jeg var rundt fem år, fordi jeg forsøkte å jukse!».

Fortell litt om deg selv?
– Jeg er ei grepa dame på 29 år som har jobbet som personlig trener de siste fem årene. Det er kanskje ganske åpenlyst, men jeg brenner for at enhver kvinne uansett størrelse, fasong, farge, legning eller funksjonsgrad skal forstå at hun har rett til å ta plass, til å eksistere, til å utfolde seg og gjøre de tingene hun ønsker! Det er så trist å se de begrensningene vi så lett legger på oss selv som en følge av at vi ikke føler at vi passer inn, og ønsker rett og slett å gå foran som et godt eksempel og vise at man ikke behøver å gjøre seg fortjent til å leve det livet man ønsker, sier Camilla.

– I tillegg er jeg nok over gjennomsnittet opptatt av den psykologiske bakgrunnen for at vi gjør som vi gjør. Hvorfor det har seg slik at vi så ofte har lyst til å gjøre store endringer i det livet vi lever, men ikke får det til. Hvorfor så mange går rundt og ønsker at de kunne leve «sunnere», samtidig som de ikke gjør noe med det. Jeg er av den oppfatning at det ligger SÅ mye mer bak alt dette enn «latskap» eller mangel på kunnskap, og jobber tett sammen med en psykolog for å lansere et helt nytt livsstilsendringskurs hvor alle disse temaene dekkes.

Hvordan ser treningen din ut?
– Jeg er en Gefühltrener, som enkelt og greit betyr at jeg trener akkurat det jeg har lyst til den aktuelle dagen. Det er likevel noen ting som går igjen, og i snitt blir det nok 3-4 styrketreninger og 1-2 kondisjonsøkter i uken. På styrkedagene går det i de velkjente baseøvelsene, med markløft, chins, pushups og knebøy høyt på lista, og jeg varierer intensiteten gjennom uken. På kondisjonsfronten får jeg gjerne inn én langkjøring og én intervalløkt. Håper også jeg kan få inn en steptime i uken fremover med Sølve, det er rett og slett det morsomste jeg vet.

Er det et løft eller en prestasjon du er ekstra stolt av som du har gjort i forbindelse med trening?
– Jeg er stolt av hver eneste økt og hver eneste prestasjon, men når det kommer til trening er jeg nok mest stolt av at jeg har lært meg at det er greit å feile og ikke få til alt! Med denne tankegangen tør jeg endelig å forsøke det aller meste.

Hvordan ser kostholdet ditt ut?
– Kostholdet mitt er nok ganske tradisjonelt, og er basert på grove kornprodukter, myyyye frukt og grønt, egg og andre magre proteinkilder og melkeprodukter. Typisk er det rugbrød med egg med frukt ved siden av til frokost, middagsrester eller en repeat av frokosten til lunsj og fisk, fugl eller kjøtt med potet, ris eller pasta og en svær salat til middag. Jeg forsøker så godt jeg kan å spise når jeg er sulten, og stoppe når jeg er sånn passe mett. Jeg bygger opp måltidene mine med det i tankene at jeg vil ha i meg mye frukt og grønt, og utover det spiser jeg akkurat det jeg har lyst på! Jeg opplever at denne tankegangen gjør det utrolig lett å stort sett velge det mest næringsrike alternativet, selv om det er kaloritett og næringsfattig mat tilgjengelig, fordi jeg kan lytte til hva jeg har lyst på og ikke bare velge ut i fra hva som er tilgjengelig. Også spiser jeg en bit sjokolade på senga hver morgen!


Hva er målet ditt med treningen?
– Å ha det gøy, enkelt og greit. Jeg ønsker at hver økt skal gi meg en god følelse, bygge overskudd og gjøre hverdagen min lettere, enten fordi jeg smiler mer, orker mer eller blir sterkere.

Hva er det som motiverer deg?
– Når det kommer til både trening og kosthold drives jeg nok veldig av to ting. Det ene er følelsen jeg får når jeg bruker kroppen min og gir den det den trenger, og det andre er gleden jeg kjenner på når jeg trener noe jeg synes er morsomt eller bruker noen timer på kjøkkenet.