FitnessTanya om trening, kosthold og coaching

25 år gamle Tanya har som mål å bli norgesmester i bodyfitness og få representere Norge i utlandet. I fjor debuterte hun i bodyfitness og tok med seg to solide tredjeplasser fra vårsesongen. Til daglig jobber Tanya som butikksjef, og når hun ikke er på jobb er det trening som er i hovedfokus!

Fortell litt om din treningsfilosofi?

– Jeg mener at man ikke nødvendigvis trenger å gjøre mer for å bli bedre, men at less is more. Det er for eksempel ikke noe poeng å overdrive mengden kondisjonstrening, og det er viktig at jeg opplever treningsglede. Fordi jeg konkurrerer i en sport der symmetri er viktig så vil jeg trene etter en plan som utvikler fysikken min i riktig retning, og med trening som jeg synes er gøy. Jeg har ikke noen tro på at det er optimalt å følge en plan fra en annen person slavisk, men å lytte til kroppen og tilpasse deretter.

Hvordan trener du for tiden?

– Jeg trener 5-splitt der jeg har fri hver fjerde dag. Da blir det bein, skuldre, armer, fri, bein, rygg, bryst og fri. Fordi jeg hovedsakelig trener lår på beindagene så legger jeg til litt rumpetrening på dagen med armer og dagen med bryst.

Hvordan ser kostholdet ditt ut?

– Det går mest i egg, havregryn, ris, potet, kjøtt, bønner og forskjellige grønnsaker. I helgene er det mer variert.

Bruker du noen kosttilskudd?

– Jeg får i meg det meste jeg trenger gjennom vanlig mat, men bruker proteinpulver i frokostpannekakene fordi det gir bedre smak. Ellers bruker jeg Omega 3 og arginin, i tillegg til proteinpulver etter trening fordi det er billig og enklere enn kylling.

Hvorfor begynte du å konkurrere i fitness?

– Første gangen var i 2013, og det var egentlig litt tilfeldig. Jeg fant ut at det var noe jeg trivdes med, så jeg bare fortsatte. Jeg elsker å trene, men det blir enda morsommere med et tydelig mål å strekke seg etter. Jeg vurderer også å prøve meg på styrkeløft, men det vil tiden vise.

Hva er det som motiverer deg?

– Gleden med treningen er det som motiverer meg mest, og det er aldri noe problem å komme seg på gymmet. I forbindelse med diett i konkurranseperioden er det selvsagt målet om gull som motiverer.

Tanya vil også dele noen gode tips når det kommer til valg av coach. Hun mener folk må lære seg å sjekke opp bakgrunn og tidligere erfaringer når man ønsker oppfølging fra andre.

– Jeg synes at man bør være skeptisk når det kommer til valg av coach fordi det dessverre er mange som stoler blindt på opplegg fra personer som kaller seg coach. Verken PT eller coach er en beskyttet tittel, så hvem som helst kan kalle seg for det. I mine øyne så er det ikke nok med en PT-utdannelse og noen fitnesskonkurranser bak seg. Du sitter selv med ansvaret for å sjekke bakgrunnen og kunnskapen til den du kontakter, sier 25-åringen.

– Du bør undersøke om vedkommende har en utdannelse innen ernæring, hvor lenge de har holdt på, hva de selv har oppnådd og hva kundene har oppnådd. Du kan også spørre etter referanser, hva nåværende og tidligere kunder sier om denne personen. Når du har valgt en coach så må du huske at det er deres kunnskap og oppfølging som du betaler for. Spør hvorfor du må gjøre det de ber om i forskjellige situasjoner, pass på at opplegget er tilpasset din hverdag og prøv å lære mest mulig i stedet for å følge programmet slavisk. Det er ingen grunn til å være lojal hvis du ikke får et opplegg du liker – hvis Rema har bedre pris og utvalg så handler du ikke på Rimi!

Du kan følge Tanya på Instagram: @fitnesstanya

Sommer 🌸☀️ #selfie #love #happy

A post shared by TANYA TVEIT (@fitnesstanya) on

Kommentarer

kommentarer