Enkel hverdagsmiddag: lompepizza

Lompepizza er en mer kalorivennlig pizzavariant som går superraskt å lage i en travel hverdag.

På sene jobbdager er det genialt å lage lompepizza og det er enkelt å variere med ulike grønnsaker og pizzatopping. Jeg blir aldri lei og kan spise dette flere dager på rad! I tillegg er det perfekt for å bruke opp rester av grønnsaker, ostebiter, kjøtt og lignende.

Slik gjør du:
Til meg selv bruker jeg 3-4 lomper som pizzabunn hvor jeg har sukkerfri ketchup eller rester av pastasaus som pizzasaus i bunn. Deretter legger jeg på stekt karbonadedeig, biffbiter eller biter av kokt skinke eller kalkunskinke – magre kjøttprodukter vil være et bedre valg ernæringsmessig fremfor fete pølser, kjøttboller og lignende. Jeg er glad i fersk sjampinjong, paprika og rødløk som pizzagrønnsaker, og ananas, men her velger du selvfølgelig selv dine egne favoritter.  Ost og oreganokrydder på toppen er selvfølgelig et must!

Stek lompepizzaen på et stekebrett med bakepapir i ovn på 180-190 grader i cirka 10 minutter til osten er smeltet. Du kan også prøve ekspressvarianten der du har lompene på en tallerken og inn i mikrobølgeovnen i cirka 1,5-2 minutter.

TIPS: Spis grønnsaker sammen med pizzamåltidet! Jeg er opptatt av å spise nok grønnsaker i løpet av en dag og derfor spiser jeg også litt grønt sammen med lompepizzaene. Dette kan være alt fra en grønn salat, paprika, noen kokte brokkolibuketter eller så knasker jeg på 1-2 gulrøtter.

Kommentarer

kommentarer