Dette kjøttet bør du legge på grillen

shutterstock_184074431

Med solskinn og deilige plussgrader er det nok mange som allerede har startet på årets grillsesong. Det finnes mange varianter av grillprodukter på markedet og vi har tipsene for hva som er den beste muskelmaten på grillen.

Dropp grillpølser og ferdiglagde burgerer
Kostholdet henger nøye sammen med trening og treningsresultater. Derfor er det viktig å gi kroppen din næringsrik mat som både opprettholder formen og som hjelper deg til å nå dine treningsmål. I grillsesongen kan man blant annet velge mellom utallige kjøttprodukter som for eksempel ferdiglagde pølse- og hamburgervarianter, men ønsker du et mer næringsrikt valg med høyere kvalitet bør du gå for rene, naturlige råvarer.

Sunnere
Én av grunnene til at du bør gå for rene kjøttprodukter fremfor bearbeidede kjøttvarer er at dette har en høyere andel av protein, mindre fett og inneholder mer vitaminer og mineraler. Generelt gjelder det at jo mindre bearbeidet kjøttmaten er, desto mer vitaminer, mineraler og proteiner inneholder den. Omvendt gjelder for innholdet av fett der man som regel ser at jo mer bearbeidet en matvare er, desto mer fett inneholder den.

 

Skjær bort synlig fettrand
Rene kjøttstykker inneholder gjerne dobbelt så mye protein sammenlignet med for eksempel tradisjonelle grillpølser. I tillegg har bearbeidede kjøttprodukter en høyere andel fett, noe som også bidrar til at kaloriinnholdet per 100 gram øker. Dette kan være greit å merke seg hvis du er opptatt av å holde vekten.  De sunneste kjøttproduktene du kan legge på grillen er derfor blant annet rene fileter fra kylling og kalkun. Magert kjøtt fra storfe, svin, kylling, kalkun, lam og vilt er også næringsrikt kjøtt du kan velge med god samvittighet, men vær klar over at Helsemyndighetene anbefaler å begrense inntaket av rødt kjøtt til 500 gram per uke. Med rødt kjøtt menes kjøtt fra storfe, svin, sau og geit. Husk også at fisk er et ypperlig alternativ å legge på grillen i sommer!

Kommentarer

kommentarer