Dette er de beste proteinkildene

Skjermbilde 2014-08-18 kl. 20.04.00

 

Protein av høy kvalitet

Proteiner har mange oppgaver i kroppen og vi klarer oss rett og slett ikke uten dette næringsstoffet. Protein består av 20 ulike aminosyrer og blir ofte omtalt som «kroppens byggeklosser». Åtte av disse aminosyrene er «essensielle», det vil si at kroppen ikke klarer å produsere disse selv, men må tilføres gjennom kosten. Når man snakker om «fullverdig protein» er dette mat som inneholder alle de essensielle aminosyrene og blir derfor ofte omtalt som «de beste proteinkildene». Fullverdige proteinkilder er for eksempel kjøtt, fugl, fisk, egg, melk og soya. Når det gjelder kjøtt, fugl, og fisk bør du her gå for rene produkter. Bearbeidet mat inneholder nemlig mindre av de gode næringsstoffene som blant annet protein, men også færre vitaminer og mineraler.

Proteinkilder

Ulike melk- og meieriprodukter som for eksempel cottage cheese, kesam og ost bidrar med henholdsvis 13 gram, 6,7 gram og 27 gram protein per 100 gram. Ett glass melk på 2 dl bidrar med 6,8 gram protein. 100 gram kyllingfilet bidrar med rundt 20 gram protein, mens 100 gram indrefilet av storfe inneholder cirka 21 gram protein. Torskefilet gir cirka 16,5 gram protein per 100 gram, mens 100 gram laksefilet bidrar med cirka 20 gram protein. 1 medium stort egg inneholder 6-7 gram protein, mens soyabønner ligger på rundt 34-35 gram protein per 100 gram. Selv om det meste av denne muskelmaten er animalske matvarer kan man fint få fullverdig protein fra vegetariske kilder ved å kombinere forskjellig typer mat som for eksempel korn, nøtter og belgfrukter.

Mange fordeler

I tillegg til at kroppen er helt avhengig av protein for å fungere, så er det også mange fordeler ved å spise proteinrik mat. Blant annet så har protein den største termiske effekten sammenlignet med fett og karbohydrater. Termisk effekt er et mål på hvor mye energi som kreves for å fordøye og metabolisere det man spiser. Dette betyr at kroppen bruker mer kalorier når du spiser og fordøyer protein i forhold til karbohydrater og fett. Protein bidrar også til en god og langvarig metthetsfølelse samt et mer stabilt blodsukker. Og selvfølgelig så bidrar protein med å bygge opp og vedlikeholde muskler og skjelett.

Proteinfabrikken er ledende aktør innen kosttilskudd i Norge, og har et stort utvalg av proteiner.

Kommentarer

kommentarer