Det er lurt å være sterk!

image001
Hei!
 
Beklager at jeg har vært litt fraværende en stund, jeg har blitt slått litt i bakken av både høstmørket og forkjølelse. Følt at jeg egentlig ikke har hatt så mye å skrive om som fenger i forhold til trening. Ikke at jeg noen gang har mistet treningsmotivasjonen, den ligger der som alltid. Men jeg har rett og slett vært så sliten og halvtufs at kroppen har fått lov å hvile litt.
Meeeeeeeeen nok om det liksom, for nå er energien tilbake, og da er det jo bare en ting å gjøre – utnytte den for alt det er verdt! Med to barn i skolen og meg selv på sykehus er det aldri godt å vite når lumske virus eller bakterier slår til igjen.
Sist jeg var innom her lovet jeg å fortelle dere litt mer om hva Jan Hoff sa på sin forelesning om 4×4. Han skulle jo hovedsakelig forelese om 4×4 bakkeintervaller, men jaggu så hadde han også med en god snutt om styrketrening. Han var så bastant i sine uttalelser at han mente 4×4 TUNGE beinpress eller knebøy var det eneste man trengte i tillegg…nåvel…det var nå i hvert fall tenkt iforhold til å bli en god løper. Da var beinpress/knebøy viktig. Det jeg bet meg merke i var at de hadde gjort undersøkelser på musklene hva som var best av knebøy og beinpress (maskin)…og til min store lykke (jeg ser jo ut som en klovn når jeg gjør knebøy) så viste målinger av musklene at det var INGEN fordeler ved knebøy ifht beinpress. Weeeeeeeeeeee så nå finner du meg på beinpressmaskinen.
Men selvfølgelig er jo en gjennomtrent kropp det vi er ute etter. En gjennomtrent kropp er lurt sier Jan Hoff. Det er lurt å være sterk! Og ja visst er det det – de fleste kjenner vel til alle de lure grunnene til å trene styrke, men likevel tar jeg meg bryet med å ramse opp noen av de viktigste:
  • Muskler og skjelett styrkes og risikoen for benskjørhet, fall og benbrudd hos eldre reduseres.
  • Diabetespasienter får økt insulinfølsomhet, og trenger mindre insulin for å regulere blodsukkeret.
  • Nakkeproblemer – som følge av anspent og smertefull muskulatur – minsker.
  • Bevegeligheten reduseres ikke, slik mange tror. Bevegeligheten kan øke hos enkelte, men ønsker du å øke bevegeligheten vesentlig, må du trene bevegelighetstrening i tillegg (dette tror jeg de aller fleste – inkludert meg selv – trenger å jobbe med)
  • Fettprosenten kan gå ned, selv om du ikke går ned i antall kilo fordi muskelmassen øker. Hvis du går på diett for å gå ned i vekt, bidrar styrketrening til at du ikke mister muskelmasse.
  • Energiomsetningen når du hviler kan være høyere i flere timer etter hard styrketrening. Det betyr at du forbrenner mer mens du hviler.
  • Treningen kan virke positivt for den mentale og psykiske helsen. Humøret skal det visst også være godt for!
  • Styrketrening vil trolig også redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer fordi styrketrening kan redusere blodtrykket og på virke kolesterolnivåene positivt.
I tillegg til alt dette vil også styrketrening stramme opp kroppen din og gjøre deg godt rustet for bikinisesongen 😉 …eller som Jan Hoff sier ”Folk som trener ser yngre ut!”
En annen positiv ting Jan Hoff var krystallklar på – inntak av proteiner var positivt! Umiddelbar inntak av proteiner etter trening ga 25% større effekt av treningen! Så jenter og gutter – shake ivei og løft vektene deres!
 

Kommentarer

kommentarer