Det beste grillmåltidet for muskelkropper

shutterstock_108592589

 

Velg proteinrikt
Protein er et viktig næringsstoff som har flere viktige roller i kroppen, blant annet vedlikehold og oppbygging av muskler. Dette næringstoffet er også nødvendig for reperasjon og vedlikehold av cellene i kroppen samt for dannelsen av hormoner, antistoffer og enzymer. Proteiner blir kalt for kroppens byggeklosser og består av tjue ulike aminosyrer der åtte av disse er kalles for essensielle aminosyrer. Dette betyr at kroppen ikke klarer å produserer disse selv, men må få aminosyrene tilført gjennom maten vi spiser.

Fullverdig protein
Matvarer med høy proteinkvalitet er matvarer som inneholder alle de essensielle aminosyrene. Dette er for eksempel fisk, kjøtt, egg og melk. Når det gjelder grillmat er derfor kjøtt, kylling og fisk ypperlig muskelmat, men sørg for å velge rene råvarer. Bearbeide kjøtt- og fiskeprodukter har nemlig et mindre innhold av de gode næringsstoffene, inkludert mindre protein samt færre vitaminer og mineraler.

Sunt og godt
Tilbehøret er heller ikke uten betydning. En deilig salat servert med hjemmelaget kesamdressing er både sunt og godt. Klassiske salatingredienser som grønnsaker bidrar med vitaminer og kostfiber, men husk at en salat er mer en bare grønne blader og paprikastrimler. Her er det bare fantasien som setter grenser. Ingredienser som bønner, linser, ost og egg er med på å øke proteininnholdet i salaten. Pinjekjerner og nøtter passer også godt i salater og som blant annet bidrar med sunne fettsyrer. Bytt ut ferdiglagde potetsalater og dressinger kjøpt i butikk med hjemmelagde sauser og dipper. Kesam og yoghurt naturell er et sunnere og bedre alternativ når du skal lage dressinger og lignende selv. Cottage cheese, som har et høyt proteininnhold og lavt fettinnhold, blandet med urter og krydder er også verdt å teste ut som tilbehør til grillmåltidet! Andre næringsrike og smakfulle alternativer er hjemmelaget guacamole eller salsa.

Sunne søtsaker
Ønsker du en søt avslutning på grillmiddagen finnes det mange alternativer til å lage en enkel og sunn dessert. Varme bær eller hjemmelaget fruktsalat servert sammen med vaniljekesam er noe de aller fleste liker. En forfriskende frukt- og grønnsakssmoothie smaker også godt etter middagen. Eller så kan du fint lage desserten på grillen også. Legg en banan delt i to i aluminiumsfolie sammen med 1-2 små biter av mørk sjokolade og noen hakkede nøtter. La dessertpakken ligge noen minutter på grillen til sjokoladen har smeltet og nyt en deilig sjokoladebanan-dessert!

Kommentarer

kommentarer