Derfor har jeg coach

Høsten 2018har jeg hatt en trener som har lagt opp styrkeløftprogram til meg, og en coach som har hjulpet med meg kostholdet mitt.

Noen synes kanskje dette er litt rart – hva skal en coach med en coach?

Til tross for at jeg har jobbet som personlig trener i 10 år, og har mye teoretisk kunnskap og praktisk erfaring, så er det flere grunner til at jeg har ønsket hjelp med både treningen og kostholdet.

Når det gjelder treningen så trengte jeg rett og slett motivasjon. I flere måneder hadde jeg så og si ikke lyst til å gå og trene, verken styrke, kondisjon, ute eller inne. Jeg trente av «plikt» fordi jeg vet at alt blir bedre når man trener regelmessig, og fordi en av hovedgrunnene til at jeg trener er for å ta vare på helsen min. Men treningen opplevdes ikke som morsom, det var bare tungt, demotiverende og kjedelig. Ved å ta hjelp av en trener så fikk jeg en ny motivasjonsfaktor, nemlig det at jeg plutselig skulle ha noen å rapportere til.

Treningen ble faktisk morsommere da jeg hadde noen jeg kunne både skryte og klage til.

Ett moment som også gjorde det lettere var at jeg slapp å tenke selv, jeg kunne bare gå på trening og gjøre det som sto på programmet og gå hjem igjen. Jeg bruker ikke lengre tid på å sitte hjemme og vri hjernen og fordype meg i litteraturen for å konstruere «det perfekte programmet». Dessuten vet jeg at treneren min er mye bedre på styrkeløft enn meg. Ett av målene mine er å bli bedre i styrkeløft, og da er det helt på sin plass å ta hjelp av noen med mer erfaring og kunnskap på området.

I forhold til kosthold så ville jeg ha hjelp av to grunner.

Den ene grunnen var at jeg ikke klarte å finne en god rytme i kostholdet. Jeg klarte ikke å følge planene jeg satte opp til meg selv. Da jeg fikk hjelp av en coach så fikk jeg matplaner, og også her slapp jeg å tenke selv. Det var bare å preppe maten og spise. Dessuten var det fint å ha en jeg kunne sparre litt med, og ha faglige diskusjoner med. Utover å få litt bedre rutiner i hverdagen så ville jeg gå ned noen kilo for å komme inn i vektklassen min i styrkeløft. Selv om det kanskje ikke ser sånn ut på Instagram så er jeg glad i store porsjoner, is og godteri, og jeg trengte motivasjon til å klare å holde meg unna en periode. Akkurat som med treningen så er det dette med å ha noen å rapportere til som er en sterk motivasjonsfaktor. Det gjør at jeg skjerper meg, gjør mitt beste og har lyst til å fortelle at jeg har vært «flink».

Uansett om det handler om trening eller kosthold så er det slik at når jeg er konsekvent så kommer resultatene.

Resultater fører med seg mestringsfølelse, og da blir motivasjonen enda høyere for å fortsette. Nå har jeg ikke lengre hjelp med kostholdet, og det er fordi jeg synes at jeg ble så bevisst etter den perioden i høst at jeg har stilt om tankegangen min, og kaver ikke lengre like mye med kostholdet som jeg gjorde før. Jeg har fortsatt styrkeløfttrener, og det er fordi jeg synes det er mye tryggere i forhold til å sikre progresjon og mer behagelig å få den oppfølgingen enn å lage programmer på egenhånd.

Å ha en coach en periode kan være en skikkelig motivasjonsboost, du kan få nye perspektiver og kunnskap og du kan komme nærmere målene dine.

Kommentarer

kommentarer