Derfor får du ikke resultater

Det er mange som opplever at de ikke får de ønskede resultatene av både trening og kostholdet. Her får du noen tips som du kan bruke for å evaluere opplegget ditt!

Sett deg mål
Uten en konkret målsetting blir det vanskelig å lage en plan og å måle progresjonen. «Jeg vil bli større og sterkere» eller «jeg vil gå ned i vekt og redusere fettprosenten» er vanlige, men uspesifikke mål. Sett et helt konkret og realistisk mål!

Verktøy for å måle progresjon
Med et mål som ikke er spesifikt blir det også vanskelig å evaluere progresjonen. Når du vet hva målet ditt er blir det også lettere å vite om opplegget ditt fungerer, og da kan du gjøre nødvendige justeringer for å komme deg videre. Det er viktig å dokumentere progresjonen. Hvis du vil bli sterkere bør du skrive treningsdagbok, og hvis du har estetiske mål bør du ta formbilder regelmessig.

Tålmodighet
Mange gir opp etter altfor kort tid fordi de opplever at resultatene uteblir. For å se en endring i fettprosent eller muskelvekst er du nødt til å være tålmodig og konsekvent over en lengre periode. Etter 2-3 måneder bør du se forskjell i form av økt styrke i utvalgte og prioriterte øvelser eller en endring i kroppsvekt eller fettprosent.

Er du grundig nok?
Det er bra å spise sunt og trene regelmessig, men hvis du sklir ut og dropper økter eller spiser utenfor matplanen mange nok ganger i løpet av en periode så kan det påvirke resultatene. Mange har for eksempel hele helger, fredag til og med søndag, fri fra både kostholdsplan og trening, og da kan det hende at resultatene du ønsker deg uteblir eller ikke kommer like fort som du hadde tenkt deg. Fredag, lørdag OG søndag er tross alt 3 av 7 dager i løpet av en uke…
Når det kommer til treningen så kan det hende at du er litt for komfortabel. Løfter du for lette vekter? Har du et stort nok treningsvolum til å fortsette å få progresjon?

Stiller du for høye krav?
Kanskje målene eller ønskene dine rett og slett er for ambisiøse? Hvis du regulerer ned kravene på deg selv så er det lettere å nå mål og delmål, og det kan gi en større mestringsfølelse og bedre selvfølelse. Husk å vær realistisk og ærlig med deg selv, og finn ut av hvilken innsats som faktisk kreves for å oppnå de målene du setter deg.

Kommentarer

kommentarer