Derfor bør du spise egg

Egg er naturlig muskelmat og en skikkelig næringsbombe!

Det nærmer seg påske og egg er et viktig symbol i denne høytiden. Vi fyller påskeegget med snop, vi pynter med fargerike påskeegg-dekorasjoner og ikke minst så spiser vi også mer egg i påsken. Faktisk så viser tall at vi spiser dobbelt så mange egg i påskeferie-uka sammenlignet med ukene ellers i året! Og egg er en ingrediens med mange fordeler.

Masse næring
Som nevnt innledningsvis så er egg en næringsrik matvare og egg omtales gjerne som «naturens egen vitaminpille». Dette er fordi råvaren inneholder alle livsnødvendige stoffer unntatt vitamin C. I tillegg så er egg en god kilde til protein. Egg inneholder nemlig det vi sier er proteiner av høy kvalitet/fullverdig protein. Det betyr at proteinene inneholder alle de essensielle aminosyrene som kroppen trenger, men som vi ikke kan lage selv og som derfor må tilføres gjennom kosten. Andre gode kilder til proteiner av høy kvalitet er animalske varer som kjøtt, fisk og meieriprodukter.

Kolesterolmyten
I mange år ble egg stemplet som kolesterolversting og at matvaren var farlig for kolesterolet. De siste årene har egget derimot blitt friskmeldt. Ja, eggeplommen inneholder kolesterol, men dette betyr lite, om noe, for blodets kolesterolinnhold. Det er helt andre matvarer, de med høyt innhold av mettede fettsyrer, som øker kolesterolet i blodet, slik at det kan bli en helserisiko. Når det er sagt så rådes likevel de som har svært høyt kolesterol til å begrense inntaket av egg til maks to egg per uke. Men det er altså enda viktigere å begrense inntaket av mettet fett når det gjelder det samlede kolesterolnivået i blodet! Så ikke dropp å spise egg på grunn av dets kolesterolnivå hvis du har normale kolesterolverdier.

Spis plommen
Egg inneholder både proteiner og fett som er med på å bidra til et stabilt blodsukker og en god, langvarig metthetsfølelse. Et norsk gjennomsnittlig egg inneholder rundt 75-85 kilokalorier avhengig av størrelsen. Her får du altså mye god og mettende næring av relativt få kalorier. Men vær klar over at det er eggeplommen som inneholder mesteparten av de gode og viktige næringsstoffene. Ja, eggehvitten er fri for fett, men inneholder minimalt med vitaminer sammenlignet med den gule plommen.

Mange bruksområder
I tillegg til at egg smaker godt så er det også en ingrediens som er svært anvendelig, og eggeretter er kjapt og enkelt å lage! Egg kan spises alene eller som pålegg når du for eksempel lager eggerøre, kokt egg, stekt egg eller omelett, og egg brukes også mye i sunne dessertvarianter som for eksempel sukkerfri eggedosis og proteinfluff. Men matvaren er også en viktig ingrediens i andre retter på grunn av dens unike egenskaper. Egg er for eksempel et viktig bindemiddel i mange oppskrifter. Mange bruker også egg til å pensle gjærbakst for å få en gylden og blank overflate. Andre fordeler med egg er at eggehviten kan brukes til å danne tusenvis av mikroskopiske luftbobler under pisking som gjør at man får bakverk til å heve, mens eggeplommen vil få supper og sauser til å tykne. Egget fortjener også skryt for å ha god holdbarhet, denne matvaren holder seg nemlig godt under riktig oppbevaring. Eggprodusenten Prior anbefales at ved langtidslagring bør egg lagres ved 4 grader. Unngå vekslende temperatur på grunn av faren for kondensdannelse.  Ifølge datostemplingen har egg en holdbarhet på 28 dager. Dette skyldes at Norge følger EUs regelverk. Norske egg inneholder ikke den farlige bakterien Salmonella, som kan finnes i utenlandske egg. Norske egg kan derfor trygt spises etter holdbarhetstidens utløp. Egg kan også fryses, men da skal du piske sammen eggehviten og eggeplommen først, eller frys plommen og eggehviten hver for seg.

Fried egg in shape of heart on blue plate top view

Denne saken ble publisert for første gang i 2016 og er hentet frem i forbindelse med påskehøytiden.

Kommentarer

kommentarer