Den vanligste feilen med trening og kosthold

Nylig fikk jeg et spørsmål om hva jeg synes er den vanligste feilen som blir gjort av folk som trener.

Etter å ha tenkt meg litt om ble svaret at når målet er å få resultater med treningen man gjør, så er den største feilen at mange ikke er konsekvente over tid.

Enten det handler om vektnedgang, styrkeøkning eller økning i muskelmasse så er det helt nødvendig å jobbe konsekvent mot målet, og med riktig fremgangsmetode. Fordeling av makronæringsstoffer, øvelsesutvalg og hva slag type intervalltrening som skal gjøres er ikke så viktig når det uansett ikke blir gjort ofte nok eller tungt nok i en lengre periode til å gi ønskede resultater.

Her er noen tips til hvordan du kan opprettholde kontinuitet og å være konsekvent for å komme nærmere målene dine.

Ha det gøy
Det er en grunn til at dette blir gjentatt igjen og igjen. Det er helt avgjørende å like det du driver med hvis du har en ambisjon om å holde på lenge. Finn en treningsform eller treningsmetode som du liker så godt at du ofte heller vil gå å trene, enn å droppe trening og gjøre noe annet. Har du et mål om å bli skikkelig god på noe så må du huske at du må være konsekvent og holde deg til en treningsform. Er målet å trene for å ha god helse går det selvsagt an å variere i større grad.

Senk kravene
Mange har en tanke om at alt skal være «perfekt». Det skal være et visst antall økter i uken av både styrke- og kondisjonstrening, og kostholdet skal være feilfritt. Over tid er det så og si praktisk (og kanskje til og med fysisk og mentalt) umulig å følge et ekstremt strengt regime, og det er vanskelig å opprettholde. Hvis du setter det realistiske krav som matcher dine forutsetninger og din hverdag så er det enklere å ha kontinuitet. Det er bedre å trene to dager gjennom hele året enn seks dager i uken i fire uker.

Realistiske forventninger
Hvis du har en periode der du har et opphold i treningen din, og spiser annerledes enn det du vet må til for å nå målene dine, så kan du heller ikke forvente å få progresjon. Har du et par ferier eller sykdomsperioder i løpet av året der du må ta en liten pause så er det ikke sikkert at det gjør så stort utslag på resultatet. Hvis du derimot trener med en uregelmessig frekvens og har lengre opphold fra trening og kosthold for din målsetting ofte, så går du glipp av lengre perioder med kontinuitet og kan heller ikke forvente å få de resultatene som du håper på. Husk at å endre kroppen på den ene eller andre måten tar tid, og for å se resultater av det du holder på med er du nødt til å være konsekvent og tålmodig over en lang periode.

Tren og spis for målsettingen din
Det er særlig her jeg opplever at mange feiler. Du ønsker en ting, men gjør ikke det som må til for å nå målet ditt. Det kan handle om at du har et mål om å bli sterkere, men at treningen din ikke avspeiler dette. Kanskje du har en treningsfrekvens som fint kan fungere for å øke styrken, men at treningsprogrammet du følger ikke underbygger styrkeøkning. Det er også mange som sier at de ønsker å gå ned i vekt, men som har et kosthold som ikke underbygger vektnedgang over tid. Da er det viktig å stille seg spørsmålet om hvor mye du egentlig vil oppnå målet ditt, og justere forventningene og handlingene dine deretter.

Øvelse gjør mester
Jeg pleier å si til mine klienter at vi skal øve. I stedet for at jeg setter opp et mål om å «trene fire styrkeøkter i uken» så liker jeg å si at «du skal øve på å trene fire ganger i uken». Du kan bruke denne tankegangen når du skal teste hvilket nivå du skal legge deg på for å nå målene dine, og for å bli litt mer konsekvent i hverdagen. Kanskje du kan øve på å preppe mat for flere dager av gangen? Eller du kan øve på å løfte litt tyngre, løpe litt fortere eller øve på teknikken i styrkeøvelsene som du vil bli bedre på. Jo mer du øver, jo lettere blir det en rutine for deg. Når du tenker at det du holder på med er øving og trening så er det heller ikke så farlig å ikke alltid lykkes. Når du har øvd inn de rutinene du ønsker å ha i livsstilen din blir det lettere for deg å være konsekvent med disse, og å opprettholde kontinuiteten som tar deg nærmere målene dine.