Carl Petter (33) er klar for VM i styrkeløft

Styrkeløfter Carl Petter Sommerseth har en solid merittliste som blant annet inneholder to gullmedaljer fra Vesteuropeisk mesterskap, to NM-gull, sølv i markløft fra EM og 16 norgesrekorder i klasse  -120 kg. Han ble også kåret til sterkeste løfter uansett vektklasse på NM i styrkeløft i 2018.

Nå for tiden trener 33-åringen mot VM i utstyrsfritt styrkeløft som finner sted i Helsingborg i Sverige 18.-15. juni.

Fortell litt om deg selv?
– Jeg er utdannet barnevernspedagog, og jobber med barn og ungdom som trenger trygge og omsorgsfulle voksne i livet sitt. Jeg stortrives med jobben min, så dette er noe jeg kommer til å gjøre lenge. På fritiden blir det mye styrkeløft-trening. Hverdagen er tilpasset slik at jeg skal prestere best mulig på trening og i konkurranse. Jeg elsker å kunne bidra i samfunnet enten det er i form av jobb eller på trening. I Oslo styrkeløftklubb er jeg nestleder og klubbtrener. Dessuten er jeg er over gjennomsnittet interessert i mat og bruker mye tid på å tilberede og spise god mat. Helst på grillen ute på balkongen – hele året!

Hvordan ser treningen din ut for tiden?
Jeg er i oppkjøring mot VM i styrkeløft 15. juni. Jeg bruker mellom 12 og 20 timer i uken på knebøy, benkpress og markløft. Så bruker jeg mange flere timer på restitusjonsturer, mental trening og hvile. Den viktigste jobben jeg gjør er å tilføre kroppen nok næring og hvile slik at jeg tåler all treningen.

Foto: Per Gunnar Roalkvam

Hvilken prestasjon er du mest stolt av?
Det første jeg kommer på er da jeg løftet 200 kg i benkpress på trening for første gang. Dette var en utrolig stor milepæl for meg! Da jeg løftet 301,5 kg, og dermed slo Jørgen Hansen sin utstyrsfrie rekord i knebøy på regionsmesterskapet, står også høyt. Det samme gjør den gangen jeg slo Andreas Hjelmtveit i utstyrsfri markløft med 340,5 kg på Vesteuropeisk mesterskap i Brummundal i 2018. Selv om jeg har løftet mer i ettertid er det disse øyeblikkene jeg setter høyest.

Hvordan ser kostholdet ditt ut?
Jeg spiser mye. På hviledager må jeg spise over 4000 kalorier for å ikke gå ned i vekt. Det går mye i rødt kjøtt, ris, grønnsaker, fisk, poteter og godt tilbehør. Jeg spiser gjerne tre store varme måltider i løpet av dagen i tillegg til frokost, kveldsmat og mellommåltider. En gjenganger hos meg er is til dessert. Jeg er veldig glad i god is etter et godt måltid, gjerne kombinert med kvalitetskaffe.

Bruker du noen kosttilskudd?
Jeg bruker så og si ikke kosttilskudd. Det eneste er kreatin når jeg husker på det.

Hva er målet med treningen din?
Målet er å bli sterk som mulig, og da er gull i EM og VM er med i planene. Når det blir er vanskelig å si, men det er hovedmålene mine på lang sikt. Det er også viktig for meg å ha det gøy på trening! påpeker styrkeløfteren. Måten jeg trener på, og slik treneren min Lars Edwin Samnøy setter opp programmene mine, er veldig motiverende. Jeg mener selv at jeg trener utrolig smart. Treningene Lars setter opp gjør at jeg trener rolig nok i lange nok perioder og at jeg pusher meg selv på de øktene der det er nødvendig. Jeg trener etter dagsform og bruker RPE (rate of percieved exertion) på arbeidssettene mine. Alt blir logget og sendt til Lars som tilpasser underveis etter hvilken form jeg er i og hva slags konkurranse jeg trener mot.

Hva er det som motiverer deg?
Når andre gjør det bra så blir jeg motivert! Det trenger ikke å være at noen andre gjør det bra i styrkeløft. Det kan for eksempel være at en jeg kjenner fra hjemstedet mitt vant nettopp sin klasse i Ironman Triatlon i Sør-Afrika. Det er utrolig inspirerende. Flere kilo på stangen, samholdet på trening og miljøet i klubben motiverer også.

– Det er kanskje litt klisje, men drømmen min om å bli så sterk at det blir vanskelig for andre å overgå mine rekorder motiverer også veldig! Ingen rekorder står evig. Heldigvis!

Carl Petter ønsker også å understreke hvor viktig det er med fysisk aktivitet og det å ha god helse:
Folkehelse er utrolig viktig! All forskning sier at fysisk aktivitet er alfa og omega for god fysisk og psykisk helse. Bevegelse er medisin! Har du en stillesittende hverdag ønsker jeg å utfordre deg til å bevege deg mer. Finn en treningsform du trives med og jobb med å utfordre deg selv litt.

– Jeg vil også nevne at hvis du skal bli skikkelig sterk, så tar det lang tid. Tren smart! Lær av andres feil slik at du slipper å gjøre mange egne. Og øv teknikk, teknikk og teknikk før du legger på mye vekter.

Carl Petters personlig beste på konkurranse utstyrsfritt:
Knebøy: 303 kg
Benkpress:212,5 kg
Markløft 352,5 kg
Totalt: 860 kg

Carl Petters Personlig beste på konkurranse med utstyr:
Knebøy: 365 kg
Benkpress: 272,5 kg
Markløft: 335 kg
Totalt: 965 kg

Vi ønsker Carl Petter lykke til videre med oppkjøringen mot VM!

Følg styrkeløfteren på Instagram: @sterkepetter

Kommentarer

kommentarer