Carina (21) og Marte (24) er klare for bikini fitness

Carina Cecilie Engen (21) og Marte Sørmo (24) er begge debutanter i bikini fitness. 

Vi tok en prat med debutantene for å høre hvordan det går med oppkjøringen frem mot NM i fitness i oktober.

– Ja, dette er første gang jeg stiller så er veldig spent på hvordan det er å stå på scenen. Men så lenge jeg føler jeg har gjort det jeg kan for å komme i best mulig form, så vil jeg føle meg trygg på meg selv, sier Carina.

21-åringen kommer fra Ski og har deltidsjobb hos Stormberg.

Carina sier at hun alltid har elsket å trene, spesielt styrketrening, og at hun nå ville ta det hele et skritt lenger ved å stille i konkurranse. 

– Grunnen til at det ble bikini fitness er fordi jeg ønsker å utfordre meg selv både fysisk og mentalt. Jeg trener fire ganger i uka med hovedfokus på fullkroppsøkter.

Fitnessdebutanten fra Ski sier hun trener mye hamstring-øvelser som bulgarske utfall og leg curls.

– I programmet er det også mye fokus på skuldre og rygg med øvelser som sidehev, facepulls og nedtrekk. Øktene mine er ganske intensive med fokus på baseøvelser så derfor er det også viktig å ha noen hviledager imellom hvor kroppen får restituert seg, forklarer hun.

– Men jeg må innrømme at det noen ganger klør i fingrene etter å trene en eller to økter til i uka!

14114104_10153909694676347_1117640361_o

Når det gjelder matplan og diett så er 21-åringen godt fornøyd med dietten.

– Det er mye mat og til forskjell fra mange andre som nå må kutte i kcal så har jeg en gradvis økning. Det er litt skremmende fordi man tenker automatisk at mer mat gjør at man går opp i vekt og legger på seg fett, men om man spiser riktig i forhold til karbohydrater, proteiner og fett så vil maten «legge seg» på de rette plassene. Det er hvertfall min erfaring.

Typiske matvarer på Carinas diettplan er  biff og fet fisk, masse grønnsaker og søtpotet.

– I tillegg spiser jeg mye cottage cheese og mager kesam. Jeg elsker å blande zeroh saft i kesamen for da smaker det som yoghurt!

Selv om både trening og diett så langt har vært problemfritt for Carina, så har hun likevel erfart at det å være i en slik type konkurranseoppkjøring har sine utfordringer.

– Det kan det være tøft, spesielt når jeg er i sosiale sammenhenger og ikke kan drikke alkohol eller spise gode desserter, som er det aller beste jeg vet. Men det beste med å stille er helt klart mestringsfølelsen når jeg ser at kroppen former seg og at jeg føler jeg har mer energi og overskudd i hverdagen! sier debutanten.

– Mine tips til andre som vil stille er å ikke være redd for å spise mye mat og at man bør prøve å kose seg i prosessen med både trening og kosthold før man skal stå på scenen.

14152156_10153909694836347_982711190_o

En annen debutant som står på scenen i høst er Marte Sørmo. Hun er 24 år, bor i Oslo og jobber på Barry`s Bootcamp.

– Jeg har trent mye styrke, men jeg har aldri hatt noen store mål med treningen før, så det å skulle stille gir meg virkelig motivasjon til å gjennomføre gode treningsøkter og å følge en diett!

Marte trener styrketrening fem ganger i uka hvor hovedfokuset er overkropp og har den siste tiden blant annet blitt mye sterkere i pullups.

– Jeg trener også intervaller to ganger i uka og litt cardio, samt at jeg prøver å få inn en økt i uka på Barry`s Bootcamp hvor jeg jobber.

14087558_10153728666937111_35869581_o

Dietten går foreløpig greit for Marte. 24-åringen sier hun spiser mye mat og at hun koser seg med diettmåltidene.

–  Det blir mye proteinrik mat som kjøtt, kylling, fisk og yoghurt. Favorittmåltidet mitt på diett er gresk yoghurt med friske bær og nøtter, det spiser jeg nesten hver dag, enten til frokost eller lunsj!

Hva er det beste med å være på konkurranseoppkjøring?

– Det er å se fremgang! Både det å se hvordan kroppen forandrer seg, og at jeg har progresjon i treningen. Dette gir meg stor mestringsfølelse og motivasjon, sier Marte.

– Det mest utfordrende med konkurranseoppkjøring er å planlegge dagene slik at jeg får tid til både matlaging, trening og poseringstrening samtidig som jeg også skal ha tid til jobb, skole og venner. Men jeg har blitt mye flinkere til å planlegge og litt mer effektiv av å være på konkurranseoppkjøring.

14139231_10153728666902111_1902363567_o

14124120_10153728666927111_2127499191_o

Kommentarer

kommentarer