Cardio queen?

Jeg har fått en kommentar på at jeg er «Cardio queen» for tiden, men jeg er egentlig ikke det.

Frem til i fjor sommer så jobbet jeg som sykkelinstruktør på gruppetimer på Sats. Da hadde jeg en fast sykkeltime i uken, og i perioder hadde jeg flere. Etter jeg sluttet som instruktør så har det blitt lite kondisjonstrening på meg, dessverre. Jeg skulle ønsker at jeg trente mer kondisjon, men jeg har noen «unnskyldninger» for hvorfor det blir nedprioritert:

Jeg trener først og fremst kroppsbygging
Treningen jeg prioriterer er styrketrening som bygger muskler. Jeg skal ikke prestere i et kondisjonsmoment, som da jeg konkurrerte i athletic fitness, og derfor er også motivasjonen lavere.

Jeg har ikke tid
Eller, jeg prioriterer ikke å bruke tid på kondisjonstrening. Dagene og ukene mine er så fulle at et ytterligere stressmoment, som kondisjonstrening er, antakeligvis ikke hadde tilført noe positivt i de fleste tilfeller.

Det er slitsomt
Jeg innrømmer lett at en av grunnene til at jeg ikke prioriterer kondisjonstrening er at det er mye mer slitsomt enn styrketrening. Dessuten opplever jeg ikke like stor grad av mestring, nettopp fordi jeg ikke bruker tid på å trene opp denne egenskapen.

Så hva gjør jeg da?
Hele året forsøker jeg å få inn hverdagsaktivitet i form av gåturer. Jeg går gjerne i stedet for å ta buss eller trikk når jeg er i Oslo. Ellers går jeg til og fra jobb, og så går jeg gjerne en tur i ulendt terreng der det er motbakker. Det er fint å røre på seg hver dag, men enda bedre å få opp pulsen noen ganger i løpet av uken. Det er gunstig for helsen å trene hjerte og lunger, og derfor er jeg bevisst på å få litt puls på noen av turene mine. Ellers kan jeg ta en spontan økt på romaskinen, eller til og med en løpetur på en halvtimes

tid. Disse øktene legger jeg inn når jeg vet at jeg har tid til å hvile tilstrekkelig, så det ikke går ut over den neste styrkeøkten min.

 

 

Kommentarer

kommentarer