Bli bedre kjent med styrkeløft-talentet Isabell (19)

Isabell Adolfsen fyller straks 20 år, men har likevel rukket å løfte vekter som mange bare kan drømme om å løfte! Hennes personlige rekorder er 150 kilo i knebøy, 85 kilo i benkpress og 180 kilo i markløft.

– Jeg er veldig stolt av alle mine personlige rekorder i styrkeløft» sier Isabell. Når Isabell ikke er på trening jobber hun som butikkmedarbeider for Plantasjen og som servitør. Jobbplanen videre for 2019 er å søke fengselsskolen (kriminalomsorgen).

Fortell om deg selv?
– Jeg er en blid og pliktoppfyllende jente som elsker styrketrening. Jeg har drevet med forskjellige idretter hele livet, som blant annet freestyle, svømming og håndball. Nå driver jeg med styrkeløft og det skal jeg fortsette med så lenge jeg har motivasjon og er skadefri. Jeg brenner for at jenter også kan drive med styrketrening og løfte tunge vekter. Man trenger ikke å se ut som en «hulk» for å være sterk, og man får heller ikke masse muskler over natta, som mange jenter er redde for. Selv synes jeg at muskler på jenter er både pent og feminint!

Hvordan trener du for tiden?
Akkurat nå har jeg oppkjøring mot NM i Bergen, som går siste helgen i april. Da trener jeg for det meste tunge vekter og få repetisjoner. Jeg trener først og fremst knebøy, benkpress og markløft, og så avslutter jeg økten med støtteøvelser som nedtrekk, leg extension, lårcurl, nedtrekk, flyes, skulderpress og så videre.

Hvordan ser kostholdet ditt ut?
– Jeg går ikke på noen spesiell kostholdsplan, men spiser det jeg har lyst på. Det jeg må tenke på er at jeg spiser nok mat som dekker behovet for næringsstoffer og energi som jeg trenger for å prestere, spesielt nå mot en konkurranse.

Bruker du noen kosttilskudd?
Det eneste jeg bruker er kreatin i konkurranseoppkjøring.

Hva er det som motiverer deg?
Å konkurrere er en stor motivasjonsfaktor for meg, det at det er en mening med styrketreningen. Jeg vet at jeg må bli sterk, og sterkere enn alle andre for at jeg skal vinne. Instagram er også en motivasjonskanal for meg, og det er mange styrkeløftere jeg følger som motiverer meg, som for eksempel Jessica Buettner.

Hva er målet ditt med treningen?
Det er å bli så sterk som jeg overhodet kan bli! Andre mål er å ta rekorder her og der. Det er alltid noe nytt å se fram til.

Noen styrketreningstips fra Isabell:
Ikke vær redd for å starte med å trene baseøvelsene. Ikke vær redd for å gjøre feil eller å ikke være «sterk nok». Alle må starte et sted, og det har også jeg gjort. Jeg har ikke vært like sterk hele tiden, men det har tatt tid å bygge opp. Selv om det tar flere år, så ikke gi opp!

Vi ønsker Isabell lykke til med siste innspurt av oppkjøringen mot NM!

Du kan følge Isabell på Instagram: @isabelladolfsen