Bli bedre kjent med øvelsen «Inch Worm»

«Inch worm», eller «marken» om du vil, er en super kroppsvektøvelse som du kan bruke for å aktivere særlig kjernemusklene og stabiliseringsmuskler i skulderpartiet.

Denne øvelsen egner seg godt i en sekvens med dynamisk oppvarming og/eller som mobilitetstrening. Her kan du tenke at du er en mark som åler seg fremover ved å strekke ut kroppen og «klappe sammen» igjen.

Slik gjør du:
Start i oppreist posisjon og sett hendene i bakken foran deg. Unngå å bøye knærne og kjenn at du får en god strekk på baksiden av lårene. Herfra flytter du hendene fremover samtidig som du strammer kjernen godt, og du kjenner du er sterk i armene og skuldrene. Unngå for mye rotasjon i hofta og gå såpass langt ut med hendene slik at du havner i en plankeposisjon. Kjenn at ryggen hele tiden er rett ved å være bevisst på å stramme kjernen. Desto lenger ut du går med hendene, jo tyngre blir øvelsen. Stopp bevegelsen like før du kjenner at du begynner å svaie i korsryggen og faller ned med hofta. La hendene stå i ro og så flytter du føttene fremover slik at du igjen får en god strekk på bakside lår. Gjenta øvelsen ved å utføre den samme bevegelsen bakover, eller fortsett fremover. Utfør øvelsen i sakte og kontrollert tempo!

Gjenta 3-5 reptisjoner etter hverandre og 2-4 sett.

Se film her: