Andrea (20): – Det er gøy å trene for å se bra ut

20 år gamle Andrea Andersdatter Gjeldnes debuterte i bikini fitness i fjor, og da kapret hun 3.plass i sin aller første konkurranse. 20-åringen har planer om å stille igjen, men er hemmelighetsfull om når neste konkurranse blir.

Nå jobber Andrea som personlig trener og gruppetreningsinstruktør, samtidig som hun studerer ernæring og snart tar PT-eksamen ved Akademiet for Personlig Trening. Videre er planen å følge i pappas fotspor og bli fysioterapeut, og jobbe for noe hun virkelig brenner for.

Fortell litt om deg selv?

– Nå bor jeg i Kristiansund sammen med familien min. Jeg har alltid vært aktiv, og har drevet med hest i mange år. De siste årene har jeg trent på Flexi, treningssenteret som foreldrene mine eier. Å være i en familie der helse og fysisk aktivitet har vært en viktig del av hverdagen setter sine spor, og har gjort at min egen interesse har blomstret de siste årene. Jeg elsker å være sosial og omgås med folk, og jeg liker at det skjer noe rundt meg hele tiden. Jeg brenner for å hjelpe andre mennesker med trening og gjøre noe positivt for andre. Det å vite at jobben jeg gjør for folk gjør en betydelig forskjell betyr vanvittig mye for meg.

Hvordan trener du for tiden?

– Akkurat nå trener jeg fem styrkeøkter i uken, tung trening, som jeg elsker å holde på med. Det er gøy å trene for å se bra ut, og for å bygge kropp og fysikk. I tillegg får jeg jo mange andre gode helseeffekter fra treningen. Kondisjonstrening er jeg ikke like glad i. Gruppetimene jeg holder kommer i tillegg til min egen trening. Trening er min terapi og jeg er heldig som har en velfungerende kropp som tillater såpass mye aktivitet som den får. Trening gir meg energi, glede og mestringsfølelse og jeg trives med å ha det i livet mitt.

(Foto: Ann Kristin Engebakken)

Hvordan ser kostholdet ditt ut?

– Kostholdet mitt er variert, men jeg spiser for det meste ren mat. Det er viktig for meg å spise mat som jeg liker, og som kroppen har godt av. Jeg fungerer godt i hverdagen når jeg spiser nok energi og næringsrik mat. Jeg elsker karbohydrater, og må alltid ha speltlomper tilgjengelig. Jeg liker å ha egg eller smør, sukrin og kanel som pålegg. Kesam, frukt og proteinpudding med sjokoladesmak går det også en del av.

Bruker du noen kosttilskudd?

– Jeg bruker omega-3 og kreatin.

Hva motiverer deg?

– Jeg har blitt motivert av bilder av bikiniatleter i mange år, selv om jeg er bevisst på at de ikke ser slik ut hele året. Jeg ble motivert til å konkurrere fordi jeg skulle bli personlig trener, og tenkte at det kunne være nyttig med en slik erfaring. Noe som også motiverer meg er sunne, sterke kvinner og menn som har en lidenskap for det de holder på med. På hjemmebane har jeg fantastiske støttespillere i familien min, som får meg til å yte det lille ekstra. Å være et godt forbilde for mine småsøsken motiverer meg hver dag.

Hva er målet ditt med treningen?

– Når det kommer til fitness så er målet å prestere bedre enn sist gang jeg konkurrerte. Jeg konkurrerer først og fremst mot meg selv, og ønsker å komme i en bedre form og levere mitt beste. Det hadde også vært veldig kult å konkurrere internasjonalt, forteller Andrea.

– Jeg blir skikkelig motivert når jeg får høre at flere har endret synes på fitness etter jeg konkurrerte. Det er fint å kunne bidra til å vise frem flere sider av sporten, og da blir jeg glad for å få slike tilbakemeldinger.

Du kan følge Andrea på Instagram: @andreagje

Pumpen var en snartur innom i dag?? #chicken

A post shared by Andrea Andersdatter Gjeldnes (@andreagje) on

Kommentarer

kommentarer