– Akkurat nå trener jeg mer enn noen gang

Anne Line Kvernmo (29) er  tobarnsmor, og er i tillegg bonusmamma til to ungdommer. Hun jobber som IT-ingeniør i Tysvær og om noen få uker er Anne Line klar for å debutere i fitnessgrenen «wellness».

29-åringen beskriver seg selv som ekstremt sta, positiv, sosial, energisk og målbevisst.

– Jeg har alltid ett eller flere prosjekter på gang, og elsker å presse meg, teste ut grenser og å gjøre ting som ikke alle andre velger å gjøre, forteller Anne Line.

– Noe jeg brenner for er å se at andre opplever mestring innenfor trening – og da tenker jeg ikke på ekstreme former for trening, som for eksempel fitness og bodybuilding. Det gjør meg oppriktig glad når jeg ser at personer som har ligget på sofaen i årevis kommer seg opp, tar tak og finner ut at trening er gøy. Jeg vil bidra med å formidle at trening og sunn mat ikke trenger å være så avansert, og senke terskelen for de som synes det er vanskelig. Og samtidig så er jeg også opphengt i fitness. Heldigvis så har jeg en samboer som kjenner meg, hjelper og støtter meg i alt. Han heier meg frem, men bremser når det trengs. Jeg har nemlig en tendens til å ta av litt når jeg først starter med noe!

Og det er kanskje også derfor Anne Line har lykkes med å bygge en imponerende fysikk! Nå trener hun for å konkurrere i wellness i vårens fitnesssesong.

Hvordan ser treningen din ut for tiden?

– Akkurat nå trener jeg mer enn noen gang. Det er morgencardio før jobb og styrketrening etterfulgt av intervaller etter jobb. Jeg har ikke noe fast treningsprogram, men trener gjennom hele kroppen to ganger i løpet av 9-10 dager. Jeg tar treningsfri de dagene jeg kjenner at jeg trenger det. Treningen deles gjerne opp i bryst og skuldre en dag, rygg og bakside skuldre en dag, og bein en dag. Så legger jeg inn litt mage- og armtrening innimellom. Nå når det nærmer seg konkurranse blir det mye høyreps, sirkeltrening og supersett. Til vanlig er jeg mest glad i tyngre trening i kombinasjon med intervaller med høy intensitet.

Hvordan ser kostholdet ditt ut?

– Selv om jeg er på diett så ser ikke kostholdet så veldig ulikt ut fra mitt vanlige kosthold. Matvarene er de samme, og det går i havregryn, kylling, torsk, laks, karbonadedeig, poteter, søtpotet, ris, nøtter, grønnsaker og egg. Det som er forskjellen nå er at det er mindre mengder mat, litt færre utskeielser og et mindre utvalg av matvarer enn når jeg ikke er på diett.

Bruker du noen kosttilskudd?

– Jeg bruker blant annet D-vitamin, Omega 3, kreatin og ZMA.

Hvorfor vil du konkurrere i fitness?

– Det at jeg er glad i å teste grenser er en stor grunn til at jeg deltar, og nå får jeg virkelig testet meg både mentalt og fysisk. Men jeg har faktisk vært fasinert av veltrente damer siden jeg var liten, det er så vakkert synes jeg.

Anne Line forteller at hun i 2007 la om livsstilen sin og at hun allerede da begynte å snuse litt på fitness.

– Jeg fulgte med på sporten og var og så på konkurranser. På den tiden var ikke sporten like utbredt, og jeg turte ikke å ta steget og prøve selv. Etter jeg fikk barn så ble prioriteringene selvsagt annerledes, jeg begynte å trene på en annen måte og se på kroppen min på en annen måte enn før. Tidligere hadde jeg mer fokus på utseendet. Etter jeg fikk barn nummer to så oppdaget jeg at klassen wellness skulle komme til Norge. Jeg tagget Veronica, en annen nybakt mamma som tidligere hadde konkurrert i bodyfitness, i innlegget og skrev «Her er klassen for meg vettu – rumpe og lår!». Etter noen uker var jeg i gang med oppkjøringen, og Veronica er nå coachen min i Team Uno.

Etter at Anne Line ble mamma begynte hun og fokusere mer på prestasjon, og hun sier at hun vokste veldig som person.

–  Jeg ser på kroppen min nå på en helt annen måte enn før. Jeg bryr meg for eksempel om små skavanker. Vi har jo alle noe vi ikke liker med oss selv, uansett form og fasong, men i det store og det hele så spiller ikke det ytre noen rolle for hvem vi er som person. Jeg tror det at jeg har et slikt forhold til min egen kropp gjør meg bedre rustet til å konkurrere i fitness. Jeg gleder meg til å få mer fett på kroppen igjen!

Hva er målet ditt innenfor fitness?

– Målet mitt er å klare å komme i best mulig sceneform. Fordi klassen er såpass ny så vet jeg ikke om jeg har det som dommerne ser etter. Men jeg er ikke en person som legger ned så mye arbeid som jeg gjør «bare» for å komme meg på scenen – jeg har jo lyst til å stå på toppen av pallen! Det må jo være lov å innrømme. Det hadde også vært gøy å konkurrere i utlandet på sikt. Men det er flere enn meg i denne verden, og etter konkurransene denne våren så gleder jeg meg til å ha mer tid sammen med familien igjen. Samboeren min har vært en helt som har tilrettelagt alt i hjemmet slik at jeg kan ha fullt fokus på fitness. Så jeg skal ta i til litt på hjemmebane igjen når det er over. Jeg tar rett og slett ett steg av gangen og ser hvor veien går videre etter at våren er omme.

Det er ingen tvil om at 29-åringen er en sprek dame! Hun er nemlig med i styret til Achievers Multisport Team, som arrangerer varierte og intense treningstimer utendørs og inne i Performance-hall noen ganger i måneden. De er også arrangører av hinderløpet The Beast.

– Som jeg nevnte tidligere så la jeg om treningen min da jeg fikk barn, og jeg gikk fra å trene klassisk styrketrening og noe cardio, til å trene crossfit og HIIT med en gjeng som senere dannet Achievers Multisport Team. Vi fant ut at vi skulle prøve oss på litt hinderløp, og reiste en gjeng til Oslo for å delta på Toughest. Den opplevelsen man får etter å ha fullført et hinderløp er ubeskrivelig. Det er et forferdelig slit, men når du passerer målstreken så kjenner du på en mestring og herlig gledesrus av å ha gjennomført noe utrolig kult sammen med laget ditt. Vi ble så forelsket i denne følelsen at vi bestemte oss for at vestlendingene skulle få smake på dette. Etter seks måneder med planlegging og dugnadsarbeid morgen og kveld arrangerte vi vårt første hinderløp. I år arrangeres det fjerde The Beast-løpet, og vi er det største norske hinderløpet med 1100 deltakere. Det er gøy det!

Du kan følge Anne Line på Instagram – @pippikraft

 

Kommentarer

kommentarer