Er du nysgjerrig på Olympisk vektløfting eller styrkeløft?

Two male atheletes exercising with barbells in crossfit box

Trener du styrke og vil utvikle deg mer? Ønsker du et miljø rundt deg hvor du få støtte, veiledning og kan trene med folk med samme interesse? Da kan en klubb være tingen for deg.

 

1) Men jeg har jo akkurat startet å trene!?

PERFEKT! Hvis du ikke har løftet så lenge er det best å få teknikkveiledning fra noen som kan det tidligst mulig. Da har du stor mulighet til å innarbeide en god løfteteknikk og få god oppfølging med treningsprogram som ikke vil gjøre deg feiltrent.

2) Jeg kjenner ingen, og synes det er skummelt å møte opp alene!

Å møte opp en nytt sted kan være skummelt for noen, det kan derfor være en god idè å lage en avtale på forhånd om å møte noen i styret av klubben. Da blir det fort mindre skummelt og du finner raskt ut at menneskene der er veldig hyggelige (selv de store, skjeggete mennene du ser løfte masse). Du kommer også til å finne mange gode venner du vil dele oppturer og nedturer med, som du vil tilbringe mange timer med hver uke og som vil bety mye for din utvikling i idretten.

3) Jeg er ikke sterk nok enda. Kanskje jeg kan starte etter å ha trent meg opp et år?

Alle som starter med en idrett må starte et sted. Ingen har akkurat likt utgangspunkt. Det er ingen krav til hvor sterk du trenger være for å starte i en klubb. Den beste måten å bli sterkere på er å trene riktig, det er noe en klubb vil hjelpe deg med.

4) Jeg har ikke tenkt å konkurrere, da er det vel ingen vits å starte?

Det er ingen krav om å stille i konkurranse eller stevner selv om du trener i klubben og får oppfølging der. Det er veldig vanlig at flere blir med på klubbstevner eller små konkurranser etterhvert fordi de ser hvor gøy andre synes det er, men det er ikke noe krav i det hele tatt.

Det er dessuten alltid plass til alle på stevner, det trengs både lagledere, kioskarbeidere, plattingmannskap, sekretariat m.m. om man ønsker å være en del av fellesskapet på et stevne, men ikke ønsker løfte selv. Det er det som er bra med å være med i en klubb. Det er plass til alle.

5) Jeg er ikke sterk nok til å konkurrere uansett. Alle er mye sterkere enn meg!

Det er kun NM som har krav om hvor mye du må løfte. Er du med i en konkurranse eller et klubbstevne får du festet noen personlige rekorder og har noe å jobbe videre med. Utgangspunktet har ikke noe å si for hva du kan løfte om noen år. Det som er gøy med å starte tidlig er å se utviklingen fra gang til gang. Du vil ikke utvikle deg like ekstremt fra gang til gang når du kommer opp på et høyt nivå.

Å være med på stevner kan også være en god motivasjonsfaktor for å ha noe å trene imot. Og hva så om noen er sterkere enn deg? Du må løfte for deg selv, du kan ikke noe for hva andre løfter. I en klubb heies alle frem uansett nivå! Det er noe nesten alle sier de blir positivt overrasket over etter de har konkurrert eller sett en konkurranse for første gang. Alle heier på alle – landslagsutøvere heier på nybegynnere, konkurrenter heier på hverandre og alle unner andre det beste. Det er helt unikt!

6) Er det noe fordel for meg å starte i en klubb fremfor å trene på treningssenter da?

Ja, alle de overnevnte punktene bekrefter nettopp det. I tillegg vil du bli del av et fellesskap du sjelden vil oppleve på et treningssenter. Du vil få en god del sosialt samtidig som du utvikler deg som idrettsutøver eller mot dine treningsmål. Dørstokkmila blir ikke like lang når du vet du kommer til å trene med andre og ha det hyggelig.

Du vil også kunne trene på skikkelig treningsutstyr: ordentlige plattformer og konkurransegodkjente stenger, skiver og stativ. I mange klubber, sånn som vår, er det mulig å trene hele døgnet, noe som også passer for de med skiftarbeid eller studenter.

Styrkeløft og vektløfting er noe alle kan begynne med uansett nivå. Det handler mest om å ha det gøy med idrettene! Alle og enhver må selv bestemme hvor mye tid og energi de ønsker å bruke på å satse.

Innlegget er skrevet av Christiania Atletklubb. 

Kommentarer

kommentarer