8 øvelser som trener eksplosivitet (se video!)

Styrketrening kan gjøres på mange ulike måter, og de ulike metodene utvikler ulike egenskaper. Man kan trene for å øke musklenes utholdenhet, maksimale styrke, volum eller eksplosive kraft.

For eksempel vil styrketrening med lettere vekter og mange repetisjoner hovedsakelig gjøre musklene mer utholdende og bygge volum, mens tyngre vekter og færre repetisjoner vil gjøre musklene sterkere uten at de nødvendigvis øker så mye i størrelse. Eksplosiv styrketrening kan sies å ligne tung styrketrening, fordi du skal gjøre «tunge» og få repetisjoner, hvor formålet er å øke musklenes evne til å utføre en kraftfull bevegelse på kort tid.

Her får du tips til hvordan du kan trene eksplosivt:

Eksplosiv trening går ut på å gjøre en bevegelse mest mulig eksplosiv og dermed på kortest mulig tid. Denne type styrketrening er med på å aktivere musklene dine på en slik måte at man har potensiale til å bygge seg større og sterkere fordi du bruker musklene med maksimal anstrengelse.

Det å variere treningen med noen eksplosive øvelser er god variasjon, samtidig som du kanskje får en motivasjonsboost fordi du har utfordret deg på noe nytt, har det gøy og opplever mestring.

Husk at når du trener eksplosiv styrke, så skal du skal gi maks innsats i de ulike øvelsene. Derfor er det viktig at du føler deg uthvilt og at du bruker god tid på oppvarming for å forberede kropp og hode. Uten skikkelig oppvarming og manglende konsentrasjon kan dette føre til at du ikke får tatt i skikkelig og dermed bidra til større risiko for skade. Når du trener eksplosivt genererer du stor kraft på kort tid, og dette er derfor en treningsform som er belastende for kroppen og bør derfor ikke overdrives!

Her har du tips til 8 ulike øvelser hvor stikkordet er eksplosivitet – prøv 1-3 av dem på din neste treningsøkt da vel!

 

Kommentarer

kommentarer