6 tips til årets julebordsesong

Mange gleder seg til julen, med alt det innebærer. Mat er en stor del av denne høytiden, og da er det gjerne snakk om større mengder mat enn vanlig, ved mange tilfeller fra slutten av november til like over nyttår.

Jeg mener absolutt ikke at det er galt å spise god mat innimellom, og jeg unner alle å nyte godsakene og stemningen som vi ikke har tilgang på (i like stor grad) resten av året. Det som også gjerne følger en lengre periode med mer mat (og kanskje mindre aktivitet enn vanlig) er at buksene føles litt trangere over nyttår, man har falt ut av gode trenings- og kostholdsvaner og det er gjerne et ork å komme i gang igjen.

Befolkningen generelt blir bare fetere og fetere, og i et større perspektiv kan det være fornuftig at gjennomsnittsnordmannen holder litt igjen i julemåneden. Det er en kjent sak at mange synes det er vanskelig å gå ned i vekt, og da er det heller ikke så lurt å legge på seg et par julekilo hvis du vet med deg selv at det kommer til å bli tøft å bli kvitt dem igjen.

Her er noen tips til hvordan du kan nyte av julematen på en fornuftig måte!

1) Velg ut og prioriter hva du skal spise i hvilke selskap
Hvis du skal i flere selskap og julebord så trenger du kanskje ikke å spise alt som tilbys hver eneste gang? Ofte er det en eller annen form for buffet på julebord, og det er en kjensgjerning at man spiser mer når det er et større utvalg av forskjellige typer mat å velge mellom. Så i stedet for å smake på alt i hvert eneste selskap så kan du velge deg ut en rett hver gang, som for eksempel ribbe i et selskap, kalkun i et annet, fisk i et annet og så videre.

2) Velg magert
Hvis du vil begrense hvor mye energi du spiser i et juleselskap så er det lurt å gå for de magrere alternativene. Velg fisk og magert kjøtt som kalkun fremfor fetere kjøttretter som ribbe og pølse, kokte poteter fremfor fløtegratinerte, vanlig salat fremfor waldorfsalat og så videre.

3) Velg kvalitet
Hvis det står fremme en boks billige pepperkaker på jobb så trenger du ikke å spise av den hvis du egentlig liker mormor sine pepperkaker aller best. Da kan du heller spare deg til du får spise de aller beste utgavene av julekakene.

4) Alkohol er ikke tørstedrikk
Julematen er ofte salt, og det drikkes gjerne alkohol til maten. Slukk heller tørsten med vann eller sukkerfri drikke, fremfor alkohol eller sukkerbrus, som inneholder mye energi.

5) Moderasjon i ukedagene
Hvis du vet at det blir mye mat i helgene kan du prøve å holde kostholdet ditt i hverdagen litt mer restriktivt enn vanlig. Du kan for eksempel holde deg unna sukker og snacks de dagene det ikke er selskap, og generelt ha fokus på mettende og næringsrike matvarer som kjøtt, fisk, egg, grove kornprodukter, magre meieriprodukter, nøtter og frø, rot- og belgfrukter, frukt, bær og grønnsaker. Sett gjerne opp dagsmenyer, lag mat for flere dager på rad og ha en plan når du går og handler.

6) Utnytt maten – få julegains!
Det er lurt å prioritere treningen i julen, selv om det kanskje kan bli knapt å få til for noen. Litt ekstra mat i kroppen, gjerne i kombinasjon med noen fridager, kan gjøre underverker for styrken. Få inn noen økter mellom selskapene, så kanskje du får en liten personlig rekord i julegave!

Kommentarer

kommentarer