5 tips til sunn sommermat

For mange er sommeren en tid for piknik, grillmåltider og lettere middagsmat.

Her får du 5 tips til sunn og deilig sommermat:

Frukt og frønnsaker
Grønnsaker og frukt er noe av de fleste av oss bør spise mer av, uavhengig om det er sommer eller ikke. Men når sommeren er her er det et større utvalg av de fargerike godsakene i butikken, ikke minst er det et større utvalg fra den norske åkeren. Spis frukt og grønnsaker som de er, eller legg de på grillen. Grillede grønnsaker smaker godt til både kjøtt og fisk, mens grillet og varm frukt kan være en fin og søt avslutning på måltidet.

Bær
Sommer er også en fin tid for å nyte norske bær. Dette er søte smaksbomber som fungerer utmerket som for eksempel snacks, i desserter eller som en del av et mellommåltid. Et kosthold med mye frukt, bær og grønnsaker reduserer risiko for å utvikle en rekke sykdommer, særlig kreft og hjerte- og karsykdom. Bær er gode antioksidantkilder og i tillegg gir de deg kostfiber og vitaminer som for eksempel C-vitamin.

Grillkjøtt
Rene biffstykker og saftige kylling- og kalkunfileter er proteinrike matvarer som passer perfekt på grillen. Grill kjøttet i hele stykker eller lag grillspyd med ulike grønnsaker. Dette er smakfulle måltider som bidrar med fullverdig protein, samt flere viktige vitaminer og mineraler som blant annet jern, sink, selen og B-vitaminer for å nevne noe.

Fisk
Fisk er sunt året rundt, men nå på sommeren smaker det ekstra godt med fisk på grillen. Både fisk og annen sjømat er en ypperlig proteinkilde som vil gjøre deg god og mett samtidig som du får i deg vitamin D, vitamin B12, selen og jod. Noen av de enkleste grillrettene med fisk er for eksempel fiskefilet i folie sammen med grønnsaker og en god olje, eller lag deg en fiskeburger sammen med grillede grønnsaker.

Sunn sorbet
Den beste issorbeen lager du enkelt selv ved å bruke sesongens deilige, søte frukter. For eksempel så er mangosorbet en sunn og søt avslutning på grillmåltidet. Skrell en mango og fjern steinen. Mos fruktkjøttet med en stavmikser til du får en jevn og glatt puré som du setter i fryseret et par timer før servering. Andre frukter og bær som passer perfekt til å lage issorbet er for eksempel bringebær og ananas.

Kommentarer

kommentarer