5 tips til effektiv hjemmetrening

I løpet av vinteren og mørketiden er det mange som opplever at det kan være ekstra tungt å komme seg på gymmet.

Det kan være lett å finne på unnskyldninger som gjør at du dropper den planlagte økten på treningssenteret. For eksempel at det er mørkt og kaldt ute, eller at det er glatt på veien til treningsstudio.

Men det er ikke mye som skal til for å en effektiv økt hjemme i din egen stue og det finnes mange muligheter for å variere hjemmetreningen!

1) Trening med egen kroppsvekt
Her er det egentlig bare fantasien som setter grenser. Tross alt så er det jo sånn at så lenge du har en kropp så kan du trene når som helst og hvor som helst. Utfordre deg selv med ulike kroppsvektøvelser som for eksempel utfallvarianter, plankeøvelser, burpees, høye kneløft og armhevinger. Lag gjerne en egen sirkeløkt hvor du kjører et visst antall «runder» der du for eksempel jobber i 1 minutt, tar pause i 30 sekunder og fortsetter rett på neste øvelse. Når du har vært igjennom alle de oppsatte øvelsene så tar du en lengre pause før du setter i gang med en ny runde. Enkelt og effektivt!

Fitness woman exercising on the floor at home and looking to the camera

2) Trening med strikk
Mange synes strikker er et perfekt treningsredskap – både i oppvarmingen og ellers i treningsøkten. Med treningsstrikker kan man enkelt øke eller senke motstanden i ulike øvelser slik at du kan tilpasse øvelsen til ditt nivå. Forslag til øvelser er blant annet hipthrust, glute brigde, kick back, knebøy og push-ups.

3) Trening i slynger
Slyngetrening har de siste årene blitt ekstremt populært – både på treningssentre, men også som hjemmetrening. Slyngene er justerbare og kan raskt og enkelt tilpasses ønsket øvelse. Dette treningsutstyret kan brukes både inne og ute. En av fordelene med slynger er at en rekke øvelser kan gjøres med forholdsvis lite utstyrsbehov, og det er svært lett å justere blant annet motstand. Det finnes et hav av ulike øvelser og med slynger er det enkelt å trene hele kroppen.

WEB_Image SKLZ Power Strapz - Suspension Trainer S-1827421505

4) Trening med ball
I likhet med slynger finnes det også mange ulike øvelser å gjøre med en fitnessball. Denne er fin å bruke til for eksempel kjerneøvelser, stabiliseringstrening og balansetrening.

web_image-fitnessball-75-cm-m-dvd-abilica-1198764161

5) Door Gym
Dette er utstyret som enkelt kan settes inn og tas ut av døråpninger. Perfekt når du for eksempel ønsker å trene pullups. Door Gym gir også mulighet for mange andre øvelser og armhengere for ulike mageøvelser er inkludert. 

Kommentarer

kommentarer