5 tips for å få til hjemmetrening

På grunn av koronakrisen er treningssentre stengt, og idrettslige og sportslige arrangementer er avlyst eller utsatt. Dette bidrar til at det florer med råd og tips til økter du kan trene hjemme.  

Likevel er hjemmetrening kanskje uvant for mange og det er ikke alltid «barebare» å få til en økt i stua eller på balkongen. Trening er fortsatt noe som må prioriteres og struktureres. Det gjelder å se alternativer og muligheter til å få til effektive økter uavhengig av et treningssenter eller fancy treningsutstyr.

1) Sett treningsøkter inn i timeplanen.
Ha en oversikt på hvordan dagen ser ut med bestemte tidspunkter, hjemmekontor eller ei, for både jobb-bolker (og eventuell hjemmeundervisning for barn), måltider, kontorpauser/»friminutt» og så videre – og forsøk så godt du kan å forholde deg til denne. Her setter du også inn tidspunkt for fysisk aktivitet og treningsøkt(er). Da har du bestemt deg litt på forhånd og du unngår å bruke tid på å vurdere «skal, skal ikke».

2) Ha en plan for treningen.
Skal du være inne eller ute, trene med eller uten utstyr, gå en tur eller lage en hinderløype med barna? Når du har avtalt et tidspunkt med deg selv for treningsøkten så ha detaljene klare. Hva slags øvelser skal du gjøre, hvor mange repetisjoner/hva slags tidsintervaller skal du jobbe på og hvor mange sett/runder? Når du skal komme i gang med treningen så vit hvor du skal være og sett på musikk som du vet gir deg et lite ekstra energiboost!

3) Gjør det enkelt og gjennomførbart
La deg gjerne inspirere av sosiale medier og ulike økter som du finner der, men husk at det ikke trenger å være så komplisert og KEEP IT SIMPLE AND STUPID. Om du gjør 8, 10 eller 17 repetisjoner av en øvelse eller om du jobber i 40 sekunder i stedet for 45 sekunder har for de fleste ikke så mye å si. Det viktigste er at du gjør noe og har kontinuitet i treningen din. Legg deg på et nivå som gjør at du fortsetter med gode treningsvaner og rutiner.

4) Start dagen i treningstøy
Når du våkner opp morgenen og skal ha hjemmekontor, så sett på deg treningstøyet slik at du er forberedt og klar når klokka tikker mot treningstid!

5) Avtal med andre at dere skal trene «sammen»
Er dere flere som pleier å gå på gruppetimer eller å trene sammen så avtal at dere skal trene sammen gjennom digitale flater. Da er det vanskeligere å «sluntre unna» samtidig som du faktisk er sosial til tross for at man skal ha begrenset sosial omgang rent fysisk sett. Mange treningssentre og trenere tilbyr for tiden også livestream-treningsøkter, så sjekk ut om det er noen timer her som passer deg og din timeplan. Ellers så finner du også mange ulike treningstimer, treningsfilmer og annen treningsinspo på YouTube som kan være verdt å sjekke ut.

TIPS: Sjekk ut Proteinfabrikken.no for tips til enkelt og effektiv treningsutstyr. Her finner du flere ulike typer strikker og minibands.

 

Kommentarer

kommentarer