5 kostholdstips for et sunnere 2020

Når vi går inn i et nytt år er det mange som setter seg nyttårsforsetter om å bli flinkere til å bevege seg mer, spise mer næringsrikt og rett og slett få en sunnere livsstil.

Heldigvis er det ikke så mye som skal til og det trenger ikke å være så komplisert å bli en litt sunnere og sterkere utgave av seg selv. Ett godt råd er å ikke gå for hardt ut. Vær tålmodig og sett deg realistiske mål, så vil du klare å skape kontinuitet, noe som også gir deg resultater.

Når det gjelder kosthold så får du her 5 gode tips for hvordan du enkelt kan spise mer av de gode matvarene og samtidig kanskje mindre av det du vet du burde redusere inntaket av. 

1) Øk inntaket av protein
Proteiner er et livsviktig næringsstoff som har flere viktige funksjoner i kroppen, blant annet å bygge og vedlikeholde muskelmasse. I tillegg bidrar proteiner til en mer langvarig og bedre metthetsfølelse, noe som er gunstig når du vil redusere energiinntaket. En annen fordel med proteiner er at dette næringsstoffet har en høyere termisk effekt enn karbohydrater og fett. Termisk effekt er et mål på hvor mye energi som kreves for å fordøye og metabolisere det du spiser. Dette betyr at kroppen bruker litt flere kalorier når du inntar og fordøyer protein sammenlignet med karbohydrater og fett.

2) Spis mer grønnsaker
Det er mange fordeler ved å øke inntaket av grønnsaker! Her får du i deg masse viktige vitaminer og mineraler, samt fiber. Grønnsaker inneholder få kalorier og er derfor noe du kan spise mye av når du ønsker å fylle opp magen, uten at det sprenger kaloribudsjettet.

3) Reduser inntaket av sukkervarer og flytende kalorier
En kakebit her og en sukkerholdig brus der – dette kan fort føre til mange unødvendige ekstrakalorier og mye tilsatt sukker i løpet av en dag. Tøm hjemmet ditt for fristelser hvis du vet du har vanskeligheter med å begrense deg. I hverdagen bør du fokusere på å drikke vann og kalorifrie drikkealternativer, og velg smarte sukkerfrie snacksvalg.

4) Bruk mindre tallerken og glass
Jo større tallerken og glass vi bruker, jo mer spiser og drikker vi. Det visuelle har mye å si for hvordan hjernen oppfatter porsjonsstørrelse. Å bli bevisst på hva slags servise du bruker er et enkelt verktøy for å kontrollere porsjonene dine og dermed hindre overspising.

5) Ha et lager med basisvarer
Har du gode basisvarer hjemme blir det enklere å lage et godt og sunt måltid når du er sulten. Et godt basislager består av ingredienser som er utgangspunkt i en rekke ulike retter samt at mange av disse ingrediensene har lang holdbarhet. Eksempler på gode basisvarer er egg, frukt og grønt, brød og grove kornvarer, hermetikk, nøtter, melk og meieriprodukter, og rene kjøtt- og fiskefileter i fryseren.  Et annet råd er å sette opp en ukentlig middagsplan og handlelister før du går til butikken

Kommentarer

kommentarer