4 treningsmyter du må slutte å tro på

Som personlig trener hører jeg mange myter og «tips» når det gjelder trening og fysisk aktivitet, men det er ikke alltid alle påstandene som er korrekte.

Sjekk ut disse mytene som du bør slutte å tro på:

Myte 1)
«Du strammer opp en bestemt del av kroppen ved å trene den spesifikt, eksempelvis ved å trene mange mageøvelser for å få en at mage – eller apparater for innside lår for å få  fastere lår.»
Ikke helt sant. Styrketrening øker muskelmassen og former kroppen, men det er først og fremst kostholdet som avgjør om du reduserer fettprosenten.

Myte 2)
«Når du kjenner at en øvelse brenner skikkelig, er den effektiv.»
Ikke helt sant. Du må faktisk ikke kjenne at muskelen eller muskelgruppen du trener, jobber for at du skal få effekt. Det er belastningen som styrer dette.

Myte 3)
«Når du kjenner at du er skikkelig støl etter en treningsøkt, har økten vært effektiv.»
Ikke helt sant. Graden av treningsverk er ikke et mål på om treningsøkten har vært bra eller ikke. Det er ikke uvanlig å få treningsverk etter å ha gjort uvante bevegelser, men dette betyr ikke at det automatisk gir økt effekt.

Myte 4)
«Tøyer jeg ut etter trening så forhindrer jeg stølhet»
Nei, å tøye ut etter en treningsøkt vil ikke hjelpe på stølhet, selv om mange tror det og «har erfart det selv». En logisk forklaring på en slik påstand kan være at man ikke tøyer ut etter første økt, får heftig treningsverk og tenker at dette skyldes fordi man «glemte» å tøye. De neste gangene bruker man derfor noen minutter på uttøying på slutten av treningsøkten og man merker at stølheten ikke er like tydelig som første gangen. Da er det logisk å tenke at dette har en sammenheng, men uttøying vil ikke påvirke «hvor støl du blir». Når det gjelder oppvarming så har dette heller ingen direkte effekt på graden av treningsverk. Men å varme opp er viktig for å forberede hode og kropp på økten som kommer i tillegg til at det kan redusere skaderisiko.

GOD TRENING!

Kommentarer

kommentarer