4 tegn på at du trener for lett

Enten du driver med styrketrening, kondisjonstrening eller vil bli bedre i en spesifikk idrett så er du nødt til å utfordre kroppen med jevne mellomrom.

Føler du at fremgangen har stagnert er det mulig du har kommet inn i en «komfortsone» hvor kroppen ikke får de utfordringene den trenger for å «komme seg på neste nivå».

Kanskje du rett og slett trener for lett? 

Se igjennom disse punktene og se om du kjenner deg igjen, og dermed trenger å pushe deg selv litt ekstra:

1) Du trener i «snakketempo»
Du skal ikke ta deg helt ut på hver eneste treningsøkt og noen ganger er det helt riktig å ha et roligere tempo. Likevel er det viktig at du har økter hvor du virkelig får opp pulsen og intensiteten. Kroppen din trenger utfordringer og jevn økning av belastning for at den skal kunne bli enda bedre, enten det gjelder å få bedre kondisjon eller å bli sterkere.

2) Du trener alltid med samme intensitet
Kroppen din vil hele tiden tilpasse seg dine ulike treningsrutiner. Det betyr at den regelmessig trenger å bli utsatt for nye utfordringer. Når det gjelder styrketrening så kan dette bety å variere med for eksempel ulike øvelser, men også antall kilo, antall repetisjoner og sett. På tredemølla kan det å pushe seg selv for eksempel bety at du har raskere tempo på intervallene eller at du løper med mer motstand.

3) Du blir distrahert av omgivelsene
Hvis du bruker mer tid på å ta scrolle på Instagram enn selve treningen eller du er mer opptatt av å ta et kult treningsbilde i «det riktige lyset», så kan det være tegn på at treningen har blitt en rutine uten utfordringer. Kanskje du har mistet motivasjonen og at treningen har blitt kjedelig. Da kan det være på tide med et nytt treningsprogram, en ny gruppetime eller en ny øvelse.

4) Du er ikke lenger fornøyd etter treningsøkten
Trening er kjent for å frigjøre endorfiner og etter en treningsøkt er det mange som får følelsen av å være i lykkerus. Har du flere økter etter hverandre der du er likegyldig og ikke har følelsen av at «det var en bra økt», så er det på tide med forandringer. Kanskje du må presse deg selv litt mer eller at du trenger å utfordre deg med nye treningsformer.

portrait of handsome man pushing up with weigths

Kommentarer

kommentarer