4 enkle tips til en sunnere jul

Julehøytiden kan by på mye god mat og drikke, og det er viktig å kunne kose seg med gode juletradisjoner.

Likevel er det mange som synes det kan være utfordrende med så mange fristelser flere dager på rad, kanskje spesielt hvis man har et mål om å gå ned noen kilo eller holde vekta. Husk at balanse fortsatt er et viktig stikkord i julen og i stedet for å bekymre deg for alle fristelsene, middagene og juleselskapene du vet kommer, så prøv å fokusere på alt det positive du faktisk kan gjøre i denne perioden.

1) Lag deg selv en god start på dagen
Sett standarden på dagen med en sunn og god start om morgenen. Spis frokost som består av næringsrike og mettende ingredienser og vær gjerne fysisk aktiv tidlig på dagen. Da er det enklere å fortsette de gode vanene utover ettermiddagen og kvelden. Trening og bevegelse vil også bidra til at det er enklere å holde på gode, sunne matvalg fordi det bidrar til at du føler deg sunn og bra!

2) Spis julens frukter og grønnsaker
Frukt og grønt er sunt året rundt, og også i julen er det smart å sørge for å få i seg «5 om dagen». I julehøytiden passer det perfekt å fråtse i sesongfrukter som klementiner og røde juleepler, og julegrønnsaker som kålrotstappe, rosenkål, surkål og råkål. La dessertene bestå av frukt og bær – for eksempel smaker det ekstra godt med en frisk fruktsalat etter en tung julemiddag. Du kan også lage appelsin- eller eplesaus til julemåltidene. Slike sauser kan brukes til både kjøtt- og fiskeretter, og vil være et lettere alternativ til fete julesauser.

3) Bruk mindre glass og tallerkener
Å bli bevisst på hva slags servise du bruker er et enkelt verktøy for å kontrollere porsjonene dine og dermed hindre at du spiser eller drikker mer enn det du hadde tenkt. Det visuelle har mye å si for hvordan hjernen oppfatter porsjonsstørrelse. Ofte er det sånn at jo større tallerken og glass man bruker, jo mer spiser og drikker du. Bruk derfor asjetter eller små tallerkener fremfor de største tallerkene, og velg små glass fremfor store hvis du drikker noe med flytende kalorier.

4) Fokuser på matglede
Husk at det tross alt er flere hverdager enn feriedager, og det er de valgene du gjør over tid som har mest å si på det totale resultatet. Tillat deg selv å nyte julen uten å måtte kaste bort for mye energi på å bekymre deg for kalorier, vekt og litt mindre systematisert trening. Vær takknemlig for at du og de du er glad i kan samles rundt bordet for å dele gode matopplevelser og tradisjoner sammen. Senk skuldrene, nyt sosialt samvær og spis gode måltider sammen med andre. Hvis du spiser mer enn det du hadde planlagt, så unngå å straffe deg selv med dårlig samvittighet eller ekstremt lite matinntak de neste dagene. Snu heller fokus og tenk heller at litt ekstra energi i kroppen er en god grunn til å gi litt ekstra på neste gåtur eller treningsøkt!

Kommentarer

kommentarer