4 tips til effektiv ferietrening

Sommer betyr ferietid for de fleste av oss og da er det ikke alltid man har tilgang til et treningsstudio. Her får du derfor tips til hvordan du kan trene på ferie.

1) Trening med egen kroppsvekt
Utfordre deg selv med ulike kroppsvektøvelser som for eksempel utfallvarianter, plankeøvelser, burpees, høye kneløft og armhevinger. Så lenge du har en kropp så kan du trene når som helst og hvor som helst. Ønsker du ekstra utfordring og mer motstand i kroppsvektøvelser så bør du teste ut trening med vektvest. Dette blir stadig mer populært, både når det gjelder styrkeøvelser og under løping. Her kan du enkelt fjerne og legge til vektposer basert på hvor kilo ekstra du skal jobbe med.

2) Styrketrening med utstyr
For å utføre styrkeøvelser med mer vektbelastning så vil det være lurt å investere i noen kettlebells og manualer. Da kan du utføre tyngre løft i både baseøvelser og isolasjonsøvelser. Hvis du ikke er glad i å trene med vekter, men likevel ønsker en god treningsøkt så kan en fitnessball være et godt alternativ. Denne er fin å bruke til for eksempel kjerneøvelser, stabiliseringstrening og balanse. Du kan også trene ulike styrkeøvelser med strikk eller i slynger.



3) Spenst og kondisjon

Er det kondisjon, utholdenhet eller spenst som står på planen så kommer du langt med hoppetau eller en stepkasse. Hoppetau passer perfekt å ta med i bagen når du skal på hytta eller på reise. Det tar minimalt med plass og gjør det enkelt å ta seg en liten kondisjonsøkt inne eller utendørs. Men stepkasse har du et hav av muligheter til å trene både spenst med box jumps og lignende hoppevarianter, eller areobiclignende øvelser for å få opp pulsen.

4) Yoga
Med din egen yogamatte kan du trene yoga inne på stuegulvet, ute på terrassen eller i hagen. Mange liker å ha på litt musikk i bakgrunnen og trenger du tips til yogaøvelser finnes det mange fine treningsvideoer på Internett.

Kommentarer

kommentarer