3 ulike knebøy-varianter

Knebøy er en baseøvelse som trener flere store muskelgrupper og da særlig lår, rumpe, legger og kjernemuskulatur. I tillegg jobber du med kroppskontroll og stabilitet, og knebøy er en veldig funksjonell øvelse.

Her får du tips til 3 ulike knebøy-varianter du kan teste ut:

1) Backsquat – tradisjonell knebøy
Knebøy med en stang plassert på ryggen er kanskje den mest kjente knebøyøvelsen. Her har du mulighet til å legge på mye belastning og derfor jobbe med tunge repetisjoner, noe som stimulerer godt til økt styrke og muskelmasse.

2) Frontbøy – knebøy med vektstang foran
I motsetning til vanlig knebøy jobber du her med vektstangen foran deg. Plassering av stangen kan bidra til biomekaniske forskjeller i bevegelsen og dermed også påvirke hvilke muskler som jobber mer eller mindre. I en frontbøy blir du tvunget til å holde overkroppen mer oppreist og mange merker at dette er mer behagelig for ryggen.

3) Goblet squat
Denne knebøy-varianten er også en frontbøy, men i stedet for å holde en vektstang så bruker du en kettlebell, manual eller lignende som du holder i hendene foran brystet. Dette kan oppleves som en enklere variant enn vanlig frontbøy og tradisjonell knebøy og er derfor super når du ønsker å trene knebøy-teknikk og få inn god bevegelighet.