3 sunne matpakketips

Mange synes at matpakker kan være kjedelig. Den vanlige matpakka de aller fleste av oss hadde med seg på skolen bestod ofte at brødskiver med enten svett hvitost eller salami er ikke akkurat det som frister mest.

I tillegg har det stadig blitt lettere å stikke butikken eller kantina når man skal spise lunsj. Det fører ofte til at man ender opp med impulskjøp. Man er sulten og man har lyst på alt mulig. Man klarer kanskje ikke «hva som er det smarteste valget» i forhold til kostholdet sitt, men kjøper det som frister mest akkurat der og da. Ikke bare fører dette til dårligere valg, men det blir også fort dyrt i lengden!

Men trenger matpakka å være kjedelig da?

Nei, den gjør jo faktisk ikke det! Med litt planlegging, og litt forberedelse, er jeg sikker på at du får mange stjålne blikk bort på matpakka di, hvis du tar med deg noen av de forslagene jeg kommer med under her.

Lunsjwrap
3 speltlomper
6 skiver spekeskinke/3 skiver annen mager skinke
3 skiver hvitost
Litt grønnsaker
Et par striper med sennep.

Fyll med de grønnsakene du liker, jeg pleier å bruke litt salat, rødløk og tomat. Rull sammen, og legg i matpapir/aluminiumsfolie.

Knekkebrød

Ja, det høres kanskje kjedelig ut, men det trenger ikke være det. Hjemmebakte knekkebrød er utrolig godt, og hvis man legger pålegget i egne bokser/plast, kutter opp litt grønnsaker så er dette en perfekt matpakke.

Fylt pitabrød
Mye middagsrester igjen? Har dere for eksempel hatt kyllingfilet til middag så bruk restene til å fylle grove pitabrød sammen med de grønnsakene du liker og middagsrestene. Eller fyll opp pitabrød med magert kjøttpålegg som kalkunskinke eller roastbiff. Tilsett gjerne litt urter, tzatzikidressing eller lignende for ekstra smak!

Ham and cheese wraps in lunch box with apple and tomatoes

Kommentarer

kommentarer