3 sunne erstatninger til ris, potet og pasta

Etter lavkarbobølgen for noen år tilbake var det mange som var skeptiske til både potet, ris og pasta. Dette er matvarer som bidrar med mange ulike næringsstoffer, vitaminer og mineraler som du fint kan inkludere i et sunt og variert kosthold!

Likevel kan det å redusere inntaket av disse matvarene være smart for mange til fordel for alternativer laget med grønnsaker – noe som også kan være lurt hvis målet er å redusere vekt og å stramme opp kroppen. Andre ønsker kanskje mer farge og smaksvariasjon i måltidene sine.

Her får du derfor 3 tips til hvordan du enkelt kan snike inn mer grønnsaker som gjør at kroppen din får enda mer påfyll av viktige vitaminer og mineraler.

Blomkålris
Blomkål er en næringsrik grønnsak som har nøytral smak, så her kan du selv smaksette med det du måtte ønske – eksempelvis urter, soltørket tomat eller krydder. Blomkålris lager du enkelt ved å rive blomkål på et rivjern eller ha den i en blender til du får rislignende konsistens. Deretter steker du blomkålrisen i en stekepanne med litt olje eller smør på middels varme. Tilsett litt vann og smak til med krydder. Blomkålris passer fint til både kjøtt- og fiskeretter eller som en siderett som øker grønnsaksinnholdet i måltidet.

Grønnsaksmos
Grønnsaker kan spises både rå, kokt, stekt, grillet og ovnsbakt. Grønnsaksmos er et annet alternativ som passer fint for både store og små. Her kan du variere med å bruke 1-2 grønnsaker eller flere ulike grønnsaker i samme mos. Du koker opp grønnsakene slik at de blir myke, heller av vannet og bruker en stavmikser til å få en glatt mos. Eksempler på gode grønnsaksmoser er søtpotetmos, brokkoli- og blomkålpuré, kålrotstappe og så videre.

Squashgetti
Her bruker du rett og slett squash i stedet for spagetti og pasta. Utseendemessig vil de grønne squashstrimlene ligne på tradisjonell spagetti, og de har en mild og god smak. Squashgetti lager du enkelt ved å skjære opp squashen i tynne strimler – bruk for eksempel en ostehøvel. Kok strimlene i vann i cirka 1 minutt. I stedet for squash kan du også prøve andre varianter av grønnsaksspagetti med for eksempel gulrot og kålrot.

 

Foto: Adobe Stock Photos

Kommentarer

kommentarer