3 meltyper som gir sunnere bakst

Det finnes mange ulike meltyper og mel er en mye brukt ingrediens i matlaging. Her får du tips til 3 sunnere melvarianter som kan brukes til å lage vafler, pannekaker, proteinbarer og mye annet godt.

Kokosmel
Kokosmel er en populær melvariant som har en naturlig søtsmak. Dette er et glutenfritt og fiberrikt mel som blant annet er velegnet til fortyknings- og bindemiddel i sauser. Melet er laget av økologisk kokos som er tørket, fettredusert og finmalt. Kokosmel er rikt på både protein og fiber. Du kan erstatte opptil 25 % av hvetemelet i tradisjonelle bakeoppskrifter med kokosmel, og få en god reduksjon av kalorier og karbohydrater. Samtidig får du et solid fibertilskudd. Hvis du ønsker å bytte ut andre glutenfrie meltyper med kokosmel, kan du i utgangspunktet erstatte 100 %, men det anbefales å bruke kokosmel i kombinasjon med andre meltyper for best resultat. Kokosmel suger gjerne til seg mer væske enn de fleste andre meltyper. Derfor kan du redusere mengden kokosmel i forhold til det som er oppgitt av annet mel og samtidig tilsette litt mer væske. Prøv deg frem til du finner ønsket konsistens. Det anbefales også å tilsette ekstra egg i bakverk hvor du bruker en stor andel kokosmel. Tilsett ett egg per 30 gram kokosmel.

Mandelmel
Mandelmel
kan være et godt alternativ til å erstatte hele eller deler av hvetemel i kaker, bakverk og matlaging. Melet har lav glykemisk indeks, og er rikt på proteiner og sunne fettsyrer. Dette er et glutenfritt mel som har et høyt innhold av blant annet magnesium, jern, kalium og sink. Fettredusert mandelmel er laget fra finmalte mandler hvor 80% av fettet er tatt ut ved kaldpressing. Melet kan erstatte cirka 10-20 prosent av hvetemelet i gjærbakst. I annen bakst, som i lavkarbo-oppskrifter kan mandelmel erstatte alt ordinært hvetemel. Dersom alt mel erstattes av mandelmel bør man være oppmerksom på at mandelmel som er glutenfritt gjør at bakverket vil henge noe dårligere sammen enn annet bakverk. Årsaken er at mandelmel ikke inneholder glutenproteinet som gir struktur og «fluffy» bakerverk. Man kan eventuelt tilsette et bindemiddel og hevemidler for å forbedre deigens konsistens og det endelige bakeresultatet.

Kommentarer

kommentarer