3 kosttilskudd som får deg i form

 3 kosttilskudd som får deg i form

Kom i form og brenn fett med disse tre effektive fettforbrennerne.

KOFFEIN
Hva er koffein?

Koffein er et sentralstimulerende stoff som vi finner i blant annet kaffe, te, cola, kakaobønner og en rekke energidrikker. Det kjemiske navnet er trimethylxanthine. Etter inntak når koffeinet i blodet sitt toppunkt etter ca 60 min. Halveringstiden er rapportert til å være ca 5 timer, hvilket betyr at etter inntak så vil konsentrasjonen være redusert til 50 % etter 5 timer. Koffein brytes primært ned i leveren og mellom 0,5-3,5 % elimineres via urinen uten å bli blitt brutt ned.

Hva er fordelene?

Fordelen med koffein i fettforbrenningsammenheng er at det har vist seg å øke frigjøringen av fettceller fra fettlagrene og gjøre det mer tilgjengelig slik at det kan forbrennes som energi. Denne egenskapen har gjort koffein til en meget populær ingrediens i en rekke slankeprodukter. Dette i tillegg til å gi økt energi og dempe appetiten som også er gunstig når man ønsker å gå ned i vekt. Koffein har også en vanndrivende effekt, noe som kan bidra til at man kvitter seg med overflødig vann i kroppen.

Hvor mye trenger jeg?

En effektiv dose for de fleste er 200-400 mg fordelt på 1-3 doser per dag. Man bør dog være forsiktig med å innta koffein sent på kvelden hvis man er sensitiv for koffein og har vanskeligheter med å sove.

GRØNN TE EKSTRAKT
Hva er grønn te ekstrakt?

Grønn te ekstrakt er et tilskudd som har blitt veldig populært de siste årene. I tillegg til å være en kraftig antioksidant, så har grønn te vist seg å ha mange andre gode helseeffekter.

Grønn te har blitt drukket i flere tusen år. Japan, India og Kina er opphavslandene til grønn te og det er per dags dato den drikkevaren som det konsumeres mest av etter vann på verdensbasis. Grønn te har vist seg å ha en god effekt mot en rekke sykdommer. Alt fra parkinson og demens, til kreft og hjertekarsykdom. Grønn te har også vist seg å ha en god effekt på fettforbrenning.

Hva er fordelene?

Bestandelsen som står for de positive egenskapene til grønn te er polyfenolen epigallocatechin-3 gallate eller EGCG som det forkortes til. Mekanismen bak dette ligger i at grønn te kan øke nivået av noradrenalin som er beslektet med et annet hormon kjent som adrenalin. De økte nivåene av noradrenalin bidrar til økt forbrenning samtidig som appetitten blir redusert. Enkelte studier har vist at tilskudd av grønn te ekstrakt har økt forbrenningen med opptil 200 kcal per dag.

Hvor mye trenger jeg?

De dosene som har blitt benyttet i studier og vist positiv effekt på fettforbrenning har ligget på ca 1 gram EGCG per dag. Denne dosen tilsvarer ca 4 kapsler med standarisert grønn te ekstrakt. Ønsker man heller å drikke grønn te, så må man være forberedet på drikke ca 15-20 kopper om dagen for å få tilsvarende mengde med EGCG.

L-Carnitine
Hva er L-carnitine?

Carnitine blir betegnet som en ikke essensiell aminosyre, men er egentlig en ammoniumforbindelse som biosyntetiseres av aminosyrene lysin og metionin. Man finner rikelige mengder av carnitine i biffkjøtt, svinekjøtt,lammekjøtt og sauekjøtt. Sauekjøtt har den høyeste mengden carnitine per 100 g med hele 210 mg.

Mitokondrier er cellenes kraftverk hvor det produseres energi. Carnitine spiller en viktig rolle i å transportere langkjedede fettsyrer igjennom mitokondriemembranen hvor fettet kan forbrennes og brukes som energi.

Hva er fordelene?

Carnitine har vist seg å øke VO2max opptaket og redusere laktatproduksjonen ved fysisk aktivitet med stor belastning, men det er mest kjent som et ”slanketilskudd”. Dette fordi carnitine spiller en viktig rolle i fettmetaboliseringen og at det har vist seg å kunne redusere fettmassen hos mennesker. Sammen med koffein så kan L-carnitine fungere som en effektiv fettforbrenner. Grunnen til dette er at koffein øker frigjøringen av fett fra fettcellene og L- carnitine transporterer disse til mitokondrie hvor det effektivt kan forbrennes som energi.

Hvor mye trenger jeg?

1000-2000 mg viser seg å være en effektiv dose for de fleste. Denne kan deles i 2 doser eller tas som en dose rett før trening.

Oppsummering

Det aller viktigste når man ønsker å komme i form er at kostholdet og treningen er optimalt. Uten dette, så hjelper det ikke hva slags kosttilskudd du tar. Disse tilskuddene som har blitt nevnt kan bidra til å gi deg det lille ekstra når ting begynner å gå litt sakte og du trenger en ekstra boost. Det kan være en fordel å ta en ukes pause fra koffein og L-Carnitine etter 3-4 ukers bruk, da disse to har en tendens til å miste sin effekt etter kontinuerlig bruk.

Kilder:

  1. Cha YS et al. ” Effects of carnitine coingested caffeine on carnitine metabolism and endurance capacity in athletes. J Nutr Sci Vitaminol . 2001; 47(6):378-84.
  2. Pederen JI, Hjartåker A, Anderssen SA. Grunnleggende ernæringslære. Gyldendahl norsk forlag 2009.
  3. Mahan KL, Stump SE. Krause`s food & nutrition therapy. Saunders Elsevier 2008.
  4. A.Jeukendrup, M.Gleeson. ”Sports Nutrition” Human kinetics 2004.
  5. Harte J et al. “The clinical and metabolic effects of rapid weight loss in obese pet cats and the influence of supplemental oral L-carnitine”. J Vet Intern Med 2000;14:6:598-608.
  6. Westerterp-Plantenga MS et al. ” Body weight loss and weight maintenance in relation to habitual caffeine intake and green tea supplementation” Obes Res. 2005;13:7:1195-204.
  7. Belza A, et al. The effect of caffeine, green tea and tyrosine on thermogenesis and energy intake. European Journal of Clinical Nutrition. 2009;63:57.
  8. Lopez-Garcia E, et al. Changes in caffeine intake and long-term weight change in men and women. American Journal of Clinical Nutrition. 2006;83:674.
  9. Heckman M, et al. Caffeine (1, 3, 7-trimethylxanthine) in foods: A comprehensive review on consumption, functionality, safety, and regulatory matters. Journal of Food Science. 2010;75:77.
  10. Boschmann M et al. “The effects of epigallocatechin-3-gallate on thermogenesis and fat oxidation in obese men: a pilot study”. J Am Coll Nutr. 2007;264:389-395.
  11. Brown AL et al. “Health effects of green tea catechins in overweight and obese men: a randomised controlled cross-over trial”. Br J Nutr. 2011;7:1-10.
  12. Kovacs EM et al. “Effects of green tea on weight maintenance after body-weight loss”. Br J Nutr 2004;91:3:431-437.

Kommentarer

kommentarer